"עד לפני עשור מי ששלט בתחום ליווי הפרויקטים היו הבנקים, ואז באנו עם חלופה"

עדי פארי הרפז, מנכ"לית קרן יסודות, התארחה בפודקאסט נדל"ן בראש צעיר ושוחחה עם עומר ליבלינג על ההגעה המקרית לעולם הנדל"ן, על הפרויקט הראשון בו הייתה מעורבת ועל הלקחים שהפיקה מהמשבר ב-2008. "לקחתי איתי לדרך הרבה זהירות בניהול כספים מתוך ידיעה שהשוק יכול גם להתהפך עלייך, ולא לעולם חוסן"

שיתוף הכתבה
עדי פארי הרפז, נדל"ן בראש צעיר (גיא הכט)עדי פארי הרפז, נדל"ן בראש צעיר (גיא הכט)

פרק נוסף של פודקאסט הנדל"ן "נדל"ן בראש צעיר" מבית מרכז הנדל"ן, והפעם בהשתתפותה של עדי פארי הרפז, מנכ"לית קרן יסודות אשר שוחחה עם עומר ליבלינג, מייסד ומנהל קהילת נדל"ן בראש צעיר. השניים שוחחו על תחילת הדרך של פארי הרפז, על הפרויקט הראשון בו הייתה מעורבת, איך הגיעה לקרן יסודות ומה למדה מהמשבר של 2008. 

לצפייה: 

להאזנה: 

"התחלתי לפני כמעט 20 שנה וכמו הרבה אנשים שלמדו תחומים פיננסיים באוניברסיטה התגלגלתי לבנק, וממש בטעות היה מקום בסקטור הנדל"ן. קראו לזה פעם היחידה לליווי פרויקטים. מי שמגיע לתחום הנדל"ן מגלה שאו שאתה אוהב אותו או שאתה שונא אותו - אין באמצע, ואתה נדבק בחיידק", סיפרה פארי הרפז.  

"הפרויקט הראשון בו הייתי מעורבת בתור כלכלנית צעירה היה במושב מצליח. אני זוכרת עד היום את הביקור הראשון על הקרקע, הניתוח הראשוןו של דוח האפס", סיפרה. "מה שלימדו אותי זה שאשראי נותנים מהבטן, ושם התחילה הדרך. לימים עברתי לתפקיד נוסף בחברת כלל. משם בעצם חציתי את הכביש ועברתי לצד היזמי, ועבדתי בתפקיד מעניין באזורים, הייתה תקופה של משבר 2008 ולמדתי על ניהול פיננסים ברגעי משבר". 

"בסוף משבר מייצר רמה גבוהה של חוסר ודאות וזה מה שקשה" 

לדברי פארי הרפז, "לפני כשנתיים הגיעה הצעה חסרת תקדים למנכ"ל את יסודות, גוף מדהים ופורץ דרך, והגדול ביותר בתחום האשראי החוץ בנקאי. זה דומה לבנקים רק קצת יותר ספורטיבי, יותר נחמד ופחות בירוקרטי, תחת אותן אמות מידה פיננסיות, עם דגש על מגורים. הרעיון היה לתת מעטפת פיננסית ליזם ולבוא עם תחרות ראויה למערכת הבנקאית. עד אותה שנה מי ששלט בתחום היו הבנקים, ויסודות באו עם חלופה. החברה מונה היום מעל 40 איש ומנהלת פרוטפוליו מרשים של אשראי".

התחלת במימון וחזרת למימון. 
"בסוף כאיש פיננסים זה לא משנה אם אתה בצד שמקבל או בצד שמעניק את המימון. צריך לדעת לנהל סיכונים. כשהייתי בעולם היזמי התפקיד היה מאוד נוח של להבין את הדרישות הבנקאיות ואני חושבת שזה עזר לי לייצר פתרונות פיננסיים בגוונים מאוד מיוחדים עבור הגוף שהייתי חלק ממנו. כשאתה מבין את השפה של הצד השני, זה יוצר מערכת יחסים נפלאה שמאפשרת לכל חברה לצמוח. הנדל"ן זה גוף עתיר מימון וצריך למצוא איזון בין מקורות המימון שלך, בין החוב להון, לדעת מתי שוק ההון זה הדבר הנכון ולבנות בעצם יציבות פיננסית לחברה. בסוף שם המשחק זה תזרים". 

איך את זוכרת את משבר 2008 לעומת המצב היום?
"משבר זה משבר. כגוף פיננסי משברים הם אף פעם לא נוחים. משבר 2008 שונה בתכלית מהיום, בנסיבות, באופי. בסוף משבר מייצר רמה גבוהה של חוסר ודאות וזה מה שקשה. צריך לדעת לקבל החלטות אמיצות ולעמוד מאחוריהן, לדעת להתייעץ, להקשיב ליועצים מכל הכיוונים ולהנהלה. המשבר אז לימד אותי הרבה - מה לא ואיך כן. לקחתי איתי לדרך הרבה זהירות בניהול כספים מתוך ידיעה שהשוק יכול גם להתהפך עלייך ולא לעולם חוסן.

"בסוף שני הסיכונים העיקריים שאנו מנהלים זה סיכון השוק וסיכון הביצוע. צריך לברור את איכות היזם והפרויקט, ויסודות מתמחה בהתחדשות העירונית שמהווים שני שליש מהפרויקטים שלה. זה תחום צומח גם בנסיבות השוק הנוכחיות, בסביבת ריבית שהתהפכה בבת אחת. אין הוצאה על רכישת מקרקעין וזה מקטין את הוצאות האשראי והמימון בהתאם ויותר קל בנסיבות הנוכחיות לנהל את התחום הזה". 

האם תעניקו אשראי ליזם בתחילת דרכו?
"כגוף ספורטיבי עם הרבה ניסיון, גם ליזמים צעירים יש מקום, ויש לנו יכולת לזהות כשרון. כשיגיע יזם צעיר ותהיה התרשמות חיובית מהיכולת, האופרציה, והצוות שמלווה אותו, אז למה לא? בסוף כולם היו צעירים ויש לנו הרבה יזמים צעירים, מגיעה להם הזדמנות".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:קרן יסודותעדי פארי הרפזנדל"ן בראש צעירעומר ליבלינג
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...