יו"ר הרשות להתחדשות עירונית: "מקדמים חוק שיאפשר לנו להפעיל סנקציה מאיימת על יזמים בסכסוך"

במהלך כנס בנושא התחדשות עירונית - גישור, בוררות ויישוב סכסוכים, אמר אלעזר במברגר כי "היוזמה תידון בוועדת הפנים בחודשים הקרובים". נשיא איגוד לשכות המסחר: "באנו לתת פתרון מקצועי, מהיר ויעיל של סכסוכים בתחום ההתחדשות". הבעלים של מרכז הנדל"ן הציג יוזמה משותפת לפתרון סכסוכים יחד עם המרכז לבוררות עסקית: "אירוני שזה דווקא ביום הזה"

שיתוף הכתבה
מנכ"ל הרשות להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר (רז רוגובסקי)מנכ"ל הרשות להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר (רז רוגובסקי)

יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר, אמר כי הרשות להתחדשות מקדמת חוק שיאפשר לה להפעיל סנקציה מאיימת על יזמים שבסכסוך. "במידה ובתום חצי שנה לא יגיעו להסכם ביניהם, אזי כל אחד מבעלי הדירות במתחם מקבל את הסמכות להשתחרר מהעסקה. מדובר בסנקציה מאיימת עבור היזמים שככל הנראה תביא להבנה ביניהם", אמר במברגר בכנס מקצועי בנושא התחדשות עירונית - גישור, בוררות ויישוב סכסוכים, שנערך הערב (ג') ביוזמת מרכז הנדל"ן והמוסד הישראלי לבוררות עסקית. 

במהלך הכנס, שעסק בין היתר בסקירת התהליכים המשפטיים בהתחדשות עירונית, והציג את הסיכונים להסתבכויות משפטיות בפרויקטים וכיצד ניתן למנוע אותן - הציג דן קצ'נובסקי, מנכ"ל ובעלים של מרכז הנדל"ן , שותפות חדשה בין מרכז הנדל"ן למרכז לבוררות עסקית - יריית הפתיחה למוסד ייעודי בתחום ההתחדשות העירונית.

"גייסנו את מיטב עורכי הדין המובילים בתחום ההתחדשות העירונית, כדי לתת מענה מקצועי ייעודי לתחום הזה", אמר קצ'נובסקי. "זה אירוני במובן מסוים להשיק את המוסד לגישור ובוררות בתחום ההתחדשות העירונית, דווקא ביום הזה, שבו מגיע לשיא עימות בין שני מחנות ותפיסות עולם שונות זו מזו בחברה הישראלית, שנקרעת כבר חודשים ארוכים בינה לבין עצמה. לו רק היה אותו המגשר, המבוגר האחראי שיכול היה לשבת בין הצדדים ולגשר על הפערים, לשים את הדגש על המשותף ועל ההסכמות – והן רבות הרבה יותר ממה שנדמה לנו - כמה אז השסע הזה יכול היה להתרכך".

דן קצ'נובסקי (מרכז הנדל''ן) דן קצ'נובסקי (מרכז הנדל''ן)

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר ויו"ר המוסד לבוררות עסקית, אמר בנאומו באירוע כי "מפעל ההתחדשות העירונית על כל ענפיו, הוא אולי אחד מהמהלכים החברתיים והכלכליים החשובים ביותר אותם הנהיגה המדינה". 

לדבריו, "הבעיה כיום בהתחדשות עירונית כרוכה בקצב ההתקדמות; במשך הזמן הנדרש מנקודת היזמות והסכמת הדיירים עד לסיום הפרויקט.  בתוך תהליך זה אנו רוצים למנוע מצב שיחולו עיכובים מחמת סכסוכים פנימיים בין כל הגורמים הקשורים בנושא, ועל כן אנו מדברים על פתרונות לא באמצעות מערכת המשפט אלא פתרונות מהירים ויעילים בקצבי זמן מחייבים בתוך המוסד לבוררות עסקית".  

אוריאל לין (מרכז הנדל''ן)אוריאל לין (מרכז הנדל''ן)

עו"ד מנשה כהן, נשיא המוסד הישראלי לבוררות עסקית, הציג בדבריו את המספרים שמוכיחים כמה תחום ההתחדשות העירונית צומח בקצב אקספוננציאלי, ולפיהם באזור ת"א והמרכז, רוב התחלות הבנייה (קצת יותר מ-50%) הם בפרויקטים של התחדשות עירונית . עוד הסביר כמה התחום הזה הוא מורכב ומלא במשברים. 

"אנחנו נציע כאן הערב בשורה אמיתית: אפשרות לסיים את ההליך במהירות, ביעילות, במקצועיות, ללא פרסום, מול 'שופט' שאנחנו בוחרים, וברוב המקרים לסיים את ההליך בהסכמה", אמר כהן. בתקופה האחרונה אנחנו מדברים עם לא מעט גורמים בתחום, והרעיון של הקמת מרכז ליישוב סכסוכים בהתחדשות עירונית - מתקבל בהתלהבות. יש צורך אמיתי לפתרון מקצועי, מהיר ויעיל של סכסוכים בתחום ההתחדשות העירונית, ובאנו לתת את הפתרון הזה". 

עו''ד מנשה כהן (מרכז הנדל''ן) עו''ד מנשה כהן (מרכז הנדל''ן)

יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר, אמר באירוע כי "להימשכות סכסוך יש מחירים, בטח כשמדובר על עולם ההתחדשות העירונית שבנוי מלכתחילה על לוחות זמנים ארוכים והרבה מאוד ניסוי וטעייה. מדובר על הליך אזרחי ולא מינהלי שיכול לקחת שנים והתחום כאמור לא בנוי לזה".

לדבריו, "כבר היום אנו מובילים הליכים וולונטריים מול יזמים, אולם במקביל מקדמים חקיקה שתעדיף גישור על פני בית משפט. קיווינו כי החקיקה תיכלל בחוק ההסדרים  אולם היא תידון בוועדת הפנים בחודשים הקרובים ואנו מקווים לזכות בתמיכת חברי ועדת הפנים ויו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר".

"עיקרה של הצעת החוק", הסביר במברגר, "אומר כי במתחם שנקלע למצב בו כל אחד משני יזמים מחזיק ב-20 אחוז מהסכמות בעלי הדירות אך לא יותר מ-50 אחוז, והיזמים בעצם מסכלים האחד לשני יכולת להגיע לרוב דרוש, תהיה לרשות להתחדשות עירונית הסמכות בעת שתתקבל פנייה מהיזם או הדיירים, לקבוע כי מדובר בעסקה חוסמת.

"הכרזה כזו משמעותה שלשני היזמים יש חצי שנה להגיע להבנות בעצמם. ההסדר ביניהם יובא לבחינתנו ויאפשר מימוש של הפרויקט ויציאתו לדרך. במידה ובתום חצי שנה לא יגיעו להסכם ביניהם, אזי כל אחד מבעלי הדירות במתחם מקבל את הסמכות להשתחרר מהעסקה. מדובר בסנקציה מאיימת עבור היזמים והיא ככל הנראה תביא להבנה ביניהם".

לגבי התחדשות עירונית בפריפריה ציין במברגר, "חד משמעית הפעילות בפריפריה זניחה והשינוי נמצא ממש על הסף, הממשלה כבר קיבלה החלטה היסטורית לתמוך בקידום פרויקטים בפריפריה בדרך של סבסוד פרויקטים והטבות מס שיתנו ליזמים את המנוף הכלכלי. זהו מבחן גדול לממשלה ולנו בחודשים הקרובים". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתאלעזר במברגרדן קצ'נובסקייזמיםמנשה כהןאוריאל לין
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...