בעקבות מבצעי מכירות בדרום: עלייה של 15% ברכישת דירות בחודש יוני לעומת מאי

מסקירת הנדל"ן החודשית של אגף הכלכלן הראשי באוצר עולה כי ביוני נרכשו 7,097 דירות, ירידה של 32% בהשוואה ליוני אשתקד. ירידה חדה של 37% ברכישות המשקיעים ביוני לעומת השנה שעברה. מכירות הקבלנים ירדו ב-20% לעומת שנה שעברה ועלו ב-25% מחודש מאי

שיתוף הכתבה
בנייה בבאר שבע (שאטרסטוק)בנייה בבאר שבע (שאטרסטוק)

עלייה של 15% ברכישת דירות ביוני לעומת החודש שלפניו - חודש מאי. כך עולה מסקירת הנדל"ן החודשית של אגף הכלכלן הראשי באוצר, שפורסמה היום (ב'). בחודש יוני נרכשו 7,097 דירות, ירידה של 32% בהשוואה ליוני אשתקד. העלייה מחודש מאי מוסברת בגורמים עונתיים ובמבצעי מכירות של קבלנים בפריפריה הדרומית.

בניכוי הרכישות בסבסוד ממשלתי, הסתכם מספר העסקאות בשוק החופשי בחודש יוני ב-6,313, ירידה חדה של 34% בהשוואה ליוני אשתקד והרמה הנמוכה ביותר שנרשמה במספר העסקאות בשוק החופשי בחודשי יוני בעשרים השנים האחרונות לפחות.

מדובר בעלייה של 13% לעומת החודש הקודם. כאשר מפלחים את מספר העסקאות בחודשי יוני בעשרים השנים האחרונות לפי פלחי השוק השונים, נמצא כי השפל בעסקאות אלו בחודש יוני האחרון מתרכז בפלח השוק של דירות יד שניה.

מלאי המשקיעים ממשיך לרדת

רכישות המשקיעים בחודש יוני הסתכמו ב- 1,128 דירות, ירידה חדה של 37% בהשוואה ליוני אשתקד. בהשוואה לרמת השפל שנרשמה ברכישות אלו בחודש שלפניו (מאי),נרשם גידול של 19% ברכישות המשקיעים. כשיעור מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים על 16%, נמוך בנקודת האחוז בהשוואה ליוני אשתקד.

הירידה החדה ברכישות המשקיעים הקיפה את כל האזורים, כאשר בולט במיוחד אזור באר שבע, אשר בחודשים מאי-יוני רושם שיעורי ירידה חדים במיוחד ברכישות אלו, לאחר שברבעון הראשון השנה בלט אזור זה דווקא בירידות מתונות משמעותית מאלו שנרשמו ברמה הארצית.

(שאטרסטוק) (שאטרסטוק)

מכירות המשקיעים בחודש יוני הסתכמו ב-1,451 דירות, ירידה חדה של 37% בהשוואה ליוני אשתקד, בדומה לשיעור הירידה בסך דירות יד שנייה שנמכרו.  בהשוואה לחודש קודם מדובר בעלייה של 11%. מלאי הדירות בידי משקיעים הוסיף לרדת, ובמהלך החודש נגרעו ממנו כ-320 דירות, בדומה לירידה החודשית הממוצעת מאז תחילת השנה. הירידה החדה במכירות המשקיעים (בהשוואה ליוני אשתקד) הקיפה באופן דומה את מרבית האזורים, למעט אזור ירושלים שרשם ירידה מתונה יחסית של 6%, וסך מכירות יד שניה באזור זה ירדו ב- 22% .

מכירות הקבלנים ירדו ב-20% לעומת שנה שעברה ועלו ב-25% לעומת החודש הקודם

מכירות הקבלנים בחודש יוני הסתכמו ב-2,847 דירות (כולל במסגרת " מחיר למשתכן "),ירידה של 20% בהשוואה ליוני אשתקד, שיעור ירידה מתון יחסית בהשוואה לירידות שנרשמו בשנים-עשר החודשים האחרונים.  בהשוואה לחודש הקודם מדובר בעלייה של  25%.

מכירות המשקיעים ביוני הסתכמו ב- 1,451 דירות, ירידה חדה של 37% בהשוואה ליוני אשתקד, בדומה לשיעור הירידה בסך דירות יד שנייה שנמכרו.  בהשוואה לחודש קודם מדובר בעלייה של 11%. מלאי הדירות בידי משקיעים הוסיף לרדת, ובמהלך החודש נגרעו ממנו כ- 320 דירות, בדומה לירידה החודשית הממוצעת מאז תחילת השנה

בניכוי המכירות בסבסוד ממשלתי הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי ב-2,063 דירות, ירידה של 21% בהשוואה ליוני אשתקד, זאת תוך שונות גבוהה בין הפריפריה (ירידה מתונה של 2%) למרכז (ירידה חדה של 30% בהשוואה ליוני אשתקד). בהשוואה לחודש הקודם, שהיה נמוך במיוחד (הנמוך ביותר מאז פרוץ הקורונה, למעט חודשי חגים המתאפיינים במיעוט משמעותי של ימי עבודה) נרשם גידול של 21% במכירות אלו.

בפילוח גיאוגרפי של מכירות הקבלנים בשוק החופשי בחודש יוני בולט אזור ב"ש עם זינוק של 38% במכירות אלו בהשוואה ליוני אשתקד, כמו גם בהשוואה לחודש הקודם. ניתוח המכירות מצביע על מספר מבצעי "פריסייל" משמעותיים שערכו קבלנים באזור. ביתר האזורים, למעט נצרת, נרשמו ירידות חדות במכירות הקבלנים בשוק החופשי, כאשר תל אביב,  חדרה ורחובות בולטות במיוחד.

מספר עסקאות יד שניה בחודש יוני עמד על 4,250 דירות, ירידה חדה של 39% בהשוואה ליוני אשתקד, זאת בהמשך לשיעורי ירידה חדים מאז אפריל אשתקד, עת החל בנק ישראל להעלות את הריבית במשק. בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הירידה החדה במספר עסקאות יד שניה הקיפה את כל האזורים, כאשר זו נעה בין ירידה של 22% באזור ירושלים לירידה של 46% - 48% באזורי נתניה וטבריה

בניתוח מכירות הקבלנים בשוק החופשי לפי פרק הזמן הצפוי לקבלת הדירה (ביחס למועד החתימה על החוזה),נמצא כי חלה ירידה נוספת בשיעור הדירות הנמכרות "על הנייר", כאשר שיעורן עמד על 60% . זאת כאשר לאורך תקופה ממושכת נרשם גידול בשיעור זה, אשר הגיע בחודש מרץ לשיעור של 71% , נמוך ב-1 נקודת אחוז  בלבד בהשוואה לשיא שנרשם בנובמבר אשתקד.

ירידה של 39% בעסקאות יד שנייה לעומת התקופה המקבילה

מספר עסקאות יד שניה בחודש יוני עמד על 4,250 דירות, ירידה חדה של 39% בהשוואה ליוני אשתקד, זאת בהמשך לשיעורי ירידה חדים מאז אפריל אשתקד (כל חודש לעומת המקביל לו בשנה קודמת),עת החל בנק ישראל להעלות את הריבית במשק. בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הירידה החדה במספר עסקאות יד שניה הקיפה את כל האזורים, כאשר זו נעה בין ירידה של 22% באזור ירושלים לירידה של 46% - 48% באזורי נתניה וטבריה

בפילוח עסקאות יד שניה בין הפריפריה למרכז בולטת העובדה לפיה בניגוד לממצאים במכירות הקבלנים בשוק החופשי, שבדירות יד שניה מאז תחילת 2023, שיעורי הירידה במכירות בין המרכז לפריפריה אינם שונים באופן מהותי, לעומת פערים משמעותיים ביניהם במחצית הראשונה של 2022 . כך למשל במחצית הראשונה של 2023 נרשמה ירידה 42% במספר עסקאות יד שניה בפריפריה בהשוואה למחצית הראשונה של 2022, שיעור ירידה מתון בחמש נקודות אחוז בלבד בהשוואה לזה שנרשם באותה תקופה בפלח שוק זה במרכז.

מנגד, במחצית הראשונה של 2022 נרשם גידול של 3% במספר עסקאות יד שניה בפריפריה (בהשוואה למחצית הראשונה של 2021) בעוד בפלח שוק זה במרכז כבר נרשמה ירידה משמעותית של 17% .

על רקע החולשה הבולטת במכירות יד שניה  בחודש יוני התקבלה החלטת ממשלה למתן מענק בסך של 50 אלף שקל לרוכשי דירה ראשונה שירכשו דירות יד שניה, בתנאי שמחיר הדירה הנרכשת יהיה בין 600-300 אלף שקל. המענק מוגבל לאלפיים זוכים במתכונת של הגרלות, כאשר הראשונה בהן צפויה להיערך בסוף אוגוסט. סך העסקאות בטווחי מחירים אלו הסתכמו במחצית הראשונה של 2023 ב- 1,415 דירות, ירידה חדה של 40% בהשוואה למחצית השנה הראשונה אשתקד. הערים המובילות במספר העסקאות במחירים אלו במחצית הראשונה של 2023 הן דימונה, באר שבע וחיפה.

הירידה החדה ביותר בקרב משחלפי דיור

רכישות הזוגות הצעירים הסתכמו בחודש יוני ב- 3,857 דירות (כולל " מחיר למשתכן "),ירידה של 24% בהשוואה ליוני אשתקד. בהשוואה לחודש הקודם נרשם גידול של 22% ברכישות אלו. בניכוי הרכישות במסגרת "מחיר למשתכן" הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי ב- 3,073 דירות, ירידה של 25% בהשוואה ליוני אשתקד. ירידות חדות במיוחד נרשמו במרבית אזורי הביקוש במרכז הארץ, למעט ירושלים.

רכישות משחלפי הדיור בחודש יוני הסתכמו ב- 2,112 דירות, ירידה חדה של 42% בהשוואה ליוני אשתקד, שיעור הירידה החד ביותר מבין כל הסגמנטים. בנוסף, בעוד שבקרב הסגמנטים האחרים התמתן שיעור הירידה בחודש יוני, בקרב משחלפי הדיור לא ניכרת כל התמתנות בירידות אלו.

נתונים ראשוניים לחודש יולי מצביעים על המשך הירידה החדה בעסקאות (בהשוואה ליולי אשתקד). בפילוח רכישות סגמנט זה בין מי שאכן שיפרו דיור (במובן זה שרכשו דירה יקרה יותר) לבין אלו ש"צמצמו" דיור, נמצא כי משקל מצמצמי הדיור בחודש יוני הוסיף לעמוד על שיעור גבוה יחסית של 31% מסך סגמנט זה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד האוצרדירות להשקעהדירות יד שנייהעסקאות נדל"ןהכלכלן הראשי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...