"האוצר אינו מבין עד הסוף את תפקידם של שאר השחקנים בממשלה. היציאה משם פקחה את עיניי"

בכל שבוע, מרכז הנדל"ן מאיר בזרקור את הפינות הפחות מוכרות של בכירי הענף. והפעם – מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית אלעזר במברגר מספר על החוויות מימי הקורונה, המפקד האהוב שנפל, ומה היתה ההמלצה הראשונה שלו לשר השיכון הנוכחי

שיתוף הכתבה
צילום: רז רוגובסקיצילום: רז רוגובסקי

ספק אם במסדרונות הממשלה מסתובבת כיום דמות עם פז"ם ארוך יותר בתפקידים הקשורים לשיכון, תכנון ובנייה מעו"ד אלעזר במברגר. את תחילת עיסוקו בתחום עשה בכלל במשרד האוצר, כאשר כיועץ משפטי במשרד היה מופקד, בין היתר, על ההיבטים המשפטיים של פעילות משרד האוצר בתחום הנדל"ן. משם המשיך לשורת תפקידים שכללה את משרת היועץ המשפטי של משרד השיכון, מנכ"ל משרד השיכון, וכיום הוא מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. כעת הוא מספר על הדברים שלמד כשיצא ממשרד האוצר, על העצה שהוא נותן לעובדים בתחילת דרכם וגם על התשוקה הלא ממומשת להיות עיתונאי או סופר. 

חוויה מכוננת במהלך הקריירה:
"בחודש מרץ 2020, דקה לפני פרוץ הקורונה, מינתה אותי השרה דאז יפעת שאשא-ביטון למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון בפועל. בתוך ימים ספורים, נדרשנו להתמודד עם מציאות חדשה ובלתי מוכרת, כולל חשש אמיתי לעצירה מוחלטת של כל פעילות ענף הבנייה בישראל. אני זוכר את כובד האחריות על הכתפיים באותם ימים, ואת התחושה שפעולות שננקוט או לא ננקוט ישפיעו על גורלם של רבים. הצלחנו לשמור על הפעילות, בתנאים שונים, כמעט ללא עצירה, אבל הרגע הזה זכור לי עד היום כרגע מאוד משמעותי".

טעות שלמדתי ממנה:
"התחלתי את דרכי בשירות הציבורי במשרד האוצר, המקום שבעיני הוא האוניברסיטה הכי טובה שיש להבנת עבודת הממשלה, ויחד עם זאת מקום ריכוזי, עם תפיסת עבודה שאינה מבינה עד הסוף את תפקידם של שחקנים ממשלתיים אחרים. היציאה משם פקחה את עיני לכוחם של גורמי המקצוע במשרדים השונים – אותם 'פקידים' שמכירים תחום לבוריו, ומחזיקים בשנים של ניסיון וידע נצבר. כיום ברור לי שהניסיון והידע האלה הם הבסיס לכל רפורמה ממשלתית, והתעלמות מהם תביא לכישלון".

צילום: רז רוגובסקיצילום: רז רוגובסקי
 

דמות שהשפיעה עלי במיוחד:
"המפקד שלי בבה"ד 1, סגן שגיא ברקוביץ' ז"ל, שנפל באסון המסוקים. מפקד ואדם משכמו ומעלה, שלא אשכח. הייתי אדם צעיר ודמותו השפיעה עלי מאוד באותם ימים".

ההצלחה הכי גדולה שלי עד היום:
"הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הפכה בשנתיים האחרונות לגורם מהותי בממשלה, גוף שמוביל את המדיניות הממשלתית בתחום הצומח ביותר בענף הנדל"ן, ומצליח להשפיע במגוון כלים על הפעילות בשוק, היקפה וקצבה. יצרנו תשתית חוקית, תכנונית ואופרטיבית שתסייע לקדם את הפעילות בענף באופן מיטבי בשנים הבאות". 

העצה שלי למי שנמצא בתחילת דרכו:
"אני נוהג לומר לעובד צעיר – תזכור תמיד, בכל דיון שאתה נמצא בו, שאתה כנראה הגורם שמכיר הכי טוב את תמונת המצב. המנהל שלך אולי יותר מנוסה, אבל אתה הגורם שלמד את המקרה לעומק, ואחריותך להביא בפניו תמונה מדויקת. שלוט בפרטים. הם קובעים בסוף את התוצאה".

ההחלטה הראשונה שהייתי מקבל אם הייתי שר הבינוי והשיכון:
"אני יכול לומר מהי ההמלצה המרכזית שהבאתי בפני שר הבינוי והשיכון עם תחילת תפקידו. אמרתי לו שבעיני המהלך הכי משמעותי, אולי היסטורי, שהוא יכול לעשות, הוא לפרוץ את המחסום הגדול ביותר שעומד כיום בפני התחדשות עירונית – העדר הכלכליות של מיזמים בחלקים גדולים משטח המדינה. הוא אימץ את זה בשתי ידיים ואני מאמין שבמהלך התקופה הקרובה נצליח להביא בשורה בהקשר זה". 

הדבר המרכזי שלדעתי אנשים לא מבינים לגבי עולם הנדל"ן:
"שהעולם הזה עובר כיום שינוי עצום. חיינו 75 שנים במדינה שנבנתה בדרך של הקמת שכונות וערים חדשות, ואנחנו עוברים למציאות שבה המדינה נבנית מתוך עצמה, כלומר מתוך שכונות קיימות שיהרסו ויבנו מחדש. אולי קצת קשה לדמיין את זה, אבל בשנים הקרובות ערי ישראל ייבנו פעם נוספת".

קולגה שאני מעריך במיוחד:
"בני דרייפוס - מנכ"ל מפעל הפיס כיום, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון בעבר, וחבר. איש מקצוע מבריק ומנהל יצירתי. מומחה שמכיר כל אבן בעולם הנדל"ן. נהניתי מכל רגע שעבדנו יחד, ולמדתי הרבה".  

הדבר שאני הכי אוהב לעשות מחוץ לשעות העבודה:
"לבלות זמן עם ילדי. אין דבר שדומה לזה. מקווה שבימים שיבואו אוכל להקדיש לכך יותר".

אם לא הייתי בכיר בשירות הציבורי הייתי...
"עיתונאי או סופר. מעריץ את השפה העברית, ואת המילה הכתובה".

התחזית שלי לשנה הקרובה:
"שנה זה פרק זמן קצר בעולם הנדל"ן. להערכתי המציאות שאנו חווים כיום לאור עליית הריבית – צינון בביקושים ותחילתה של ירידת מחירים – תימשך לאורך החודשים הקרובים. האתגר הגדול הוא להגיע מוכנים עד כמה שניתן ליום שאחרי, עם מלאי דירות מספק שייתן מענה לצורך. ההתחדשות העירונית תהיה שם כחלק מהותי מהפתרון".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד הבינוי והשיכוןבני דרייפוסהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתאלעזר במברגר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...