משרד השיכון ישלם כרבע מיליון שקלים ליזמית בגין איחור תשלומים ברכישת דירות

שופטת בית משפט השלום בחיפה קבעה כי משרד השיכון איחר בתשלומים בעת רכישת דירות לדיור הציבורי בפרויקט בחיפה, וכי עליו לשלם פיצויים לחברת שכטמן ושות'. "מהוראותיו הברורות והעקביות של ההסכם עולה כי איחור בביצוע תשלום במועד הקבוע בלוח התשלומים דוחה את מועד המסירה לתקופה השווה למשך תקופת האיחור", קבעה השופטת

שיתוף הכתבה
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (אלעד זגמן, ענבה, לע"מ)שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (אלעד זגמן, ענבה, לע"מ)

משרד הבינוי והשיכון איחר בתשלומים בעת רכישת דירות לדיור ציבורי וישלם פיצויים של קרוב לרבע מיליון שקלים ליזמית, חברת שכטמן ושות' חברה לבנין ופיתוח. כך עולה מפסק הדין של שופטת בית משפט השלום בחיפה סיגלית מצא.

פסק הדין ניתן בעקבות תביעות הדדיות שהגישו שני הצדדים זה כנגד זה, בשל הפרת הסכם על מכירת שש דירות בפרויקט שהקימה שכטמן ברחוב טבנקין בחיפה. משרד הבינוי והשיכון , באמצעות חברת מטרופוליס -ייזום והשקעות (חברה זכיינית של משרד השיכון לרכשית דיור ציבורי ואינה קשורה לחברת ההתחדשות העירונית מטרופוליס) רכש ב-2016 שש דירות בפרויקט לטובת דיור ציבורי בסכומים שנעו בין 1.28 מיליון שקל ל-3.78 מיליון שקל בהסכמים זהים. באחד הסעיפים לחוזה המכר נכתב: "איחר הרוכש במילוי אחת או יותר מהתחייבויותיו בהסכם זה במלואן ובמועדן, הרי שמבלי לפגוע ביתר תרופות המוכרת על פי ההסכם ו/או הדין, יתיר הדבר למוכרת איחור מקביל בהתחייבויותיה שלה".

מועד מסירת הדירות היה סוף ספטמבר 2017 עם אופציית איחור של 60 יום וכן הסכמי פיצוי ושכירות בגין איחורים נוספים. בספטמבר 2016 שכטמן שלחה מכתב התראה למשרד השיכון בגין פיגור בתשלומים בחלק מהעסקאות על פי השלבים השונים. משרד השיכון באמצעות מטרופוליס -ייזום השיב כי לא ברור למי הומצאו ההודעות בדבר שלבי הביצוע שבגינם לא שולמו התשלומים, והודעות אלה לא התקבלו במשרדי מטרופוליס-ייזום או אצלם.

השופטת הסכימה עם טענות התובעת במלואן לפיהן אכן חל עיכוב בתשלומים. לדבריה, כדי לבסס טענה לוויתור על זכות חוזית, יש להראות מצג ברור של התובעת כי היא מסכימה לאיחור בתשלום. "מהוראותיו הברורות והעקביות של ההסכם עולה, כי איחור בביצוע תשלום במועד הקבוע בלוח התשלומים דוחה את מועד המסירה לתקופה השווה למשך תקופת האיחור. ואולם, יש לבחון את תוקף ההוראה החוזית"

במכתב מ-2018 טען משרד השיכון כי חל איחור במסירת החזקה בדירות וכי הוא זכאי לפיצוי המוסכם. עוד הכחיש את טענות שכטמן בדבר זכאות לריבית פיגורים בגין אי ביצוע תשלומים במועד, וכן הסכים כי יהיה מוכן לקבל את החזקה בדירות בתשלום יתרת התמורה, אך אין בכך כדי להוות ויתור על טענותו בדבר זכות לפיצוי המוסכם. וכך בין הצדדים המשיך הוויכוח על האם ניתן התשלום לפי המועדים המוסכמים והאם אכן קיבל משרד השיכון את ההודעות בהתקדמות הפרויקט.

השופטת חייבה את משרד השיכון בגין איחור בתשלום התמורה בגין הדירות

בינואר 21 הגישה החברה תביעה נגד משרד הבינוי והשיכון וחברת מטרופוליס -ייזום. באפריל הגיש משרד השיכון כתב הגנה וכתב תביעה שכנגד, שבמסגרתו עתר משרד השיכון לחיוב בפיצויים בשל איחור במסירת חמש דירות לתקופה של שמונה חודשים (151,335 ₪),ולחלופין לחייבו בפיצויים המוסכמים (בסך 145,000 ₪). בקדם משפט שהתקיים בפברואר הסכימה שכטמן למחיקת התביעה נגד מטרופוליס.

הצדדים היו חלוקים בשתי שאלות עיקריות: מתי היה על הנתבעת לשלם את התשלום בגין כל אחד משלבי הביצוע ואם חדלה לחובתה זו וכן מתי היה על התובעת למסור את החזקה בדירות לנתבעת. לפי השופטת, שתי השאלות כרוכות זו בזו, נוכח הוראות ההסכם, הקובעות כי מדובר בחיובים שלובים.

השופטת הסכימה עם טענות התובעת במלואן לפיהן אכן חל עיכוב בתשלומים. לדבריה, כדי לבסס טענה לוויתור על זכות חוזית, יש להראות מצג ברור של התובעת כי היא מסכימה לאיחור בתשלום. "מהוראותיו הברורות והעקביות של ההסכם עולה, כי איחור בביצוע תשלום במועד הקבוע בלוח התשלומים דוחה את מועד המסירה לתקופה השווה למשך תקופת האיחור. ואולם, יש לבחון את תוקף ההוראה החוזית". עוד פסקה כי "סעיף המאריך את מועד המסירה בהתאם לעיכוב בתשלומים לאורך תקופת הפרויקט, אינו צריך לעמוד בהוכחת קשר סיבתי בין האיחור בתשלום לעיכוב במסירה". 

השופטת חייבה את משרד השיכון בסכום החוב בגין איחור בתשלום התמורה בגין הדירות, כשהוא משוערך למועד הגשת התביעה, בסך 212.13 אלף שקל בצירוף הצמדה וריביות ו-30.5 אלף שקל אגרה ושכר טרחה.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר:  "המשרד לומד את פסק הדין ויחליט בשבועות הקרובים אם לערער עליו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד הבינוי והשיכוןדיור ציבוריבית משפט השלום בחיפהשכטמן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...