אופק מדאיג: ענף הנדל"ן צפוי להרגיש בכיס את הורדת תחזית דירוג האשראי

פרשנות: ההחלטה של מודי'ס להוריד את תחזית דירוג האשראי של ישראל, לצד עם הצניחה בהכנסות המדינה ממסים - הוא שילוב נסיבות שיביא בסבירות גבוהה לייקור האשראי שיוקצה לענף

שיתוף הכתבה
דן קצ'נובסקידן קצ'נובסקי

בימים שלאחר ההודעה על הורדת תחזית דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת דירוג האשראי מודי'ס מ"חיובית" ל"יציבה", נחלקו הפרשנים בין אלו המעדיפים להמשיך להביט על חצי הכוס המלאה, שבמסגרתה נותר דירוג האשראי של ישראל על A1, ואלו אשר סבורים כי מדובר במכה נוספת לכלכלה הישראלית, בימים שגם כך הנם מאתגרים למדי.

על אף שהצדק עם אלו הטוענים כי משמעות המהלך של מודי'ס היא יותר בגדר אזהרה מאשר מכה ממשית, הרי שניתוח של השלכות המהלך מעלה כי בסופו של דבר, סבירות גבוהה שצרכני האשראי הכבדים של המשק - וחברות הנדל"ן בראשן, ירגישו בסופו של דבר בכיס את השלכות החלטתה של מודי'ס.

הדבר שמודי'ס אמרה באופן ברור בהחלטתה להוריד את תחזית הדירוג של ישראל, היא שמבחינתה - רמת הסיכון של השקעה בישראל גדלה. לפיכך, גם פרמיית הסיכון של ישראל - קרי, התגמול שרשאי לדרוש מי שמשקיע בכלכלתה - גדלה אף היא. לכן החל מהיום, חברות ישראליות הנוהגות לגייס אשראי גם בחו"ל, ייתקלו ביחס קצת יותר חשדני מצד המשקיעים והמלווים, שיתורגם לדרישה לרמת ריבית גבוהה יותר עבור ההלוואה.

בין החברות הללו ניתן למנות ענקיות נדל"ן כאלה ואחרות, וכמובן - גם הבנקים עצמם, שחלק ניכר מההון המוחזק על ידם, ואשר מוקצה למשק הישראלי - מקורו בחו"ל. וכאשר גיוס ההון על ידי המערכת הבנקאית מתייקר, התייקרות זו תשורשר בוודאות גם אל צרכני האשראי - הן יזמי נדל"ן והן נוטלי משכנתאות.

לשינוי תחזית הדירוג של מודי'ס צפויה להיות השפעה גם על אגרות החוב הישראליות - הן הממשלתיות והן הקונצרניות. לרוע המזל, נתוני האוצר שפורסמו אתמול באשר להצטמקות החדה בהכנסות המדינה, שברמה גבוהה של ודאות תוביל לכך ששנת 2023 תהיה גרעונית, צפויים להוביל גם לכך שהשנה, ואולי גם בשנים הבאות, תשתמש המדינה בכלי של הנפקת אג"חים באופן מוגבר על מנת להתמודד עם הקיטון מהכנסותיה ממסים.

הנפקת אג"חים בהיקפים גבוהים תאלץ את המדינה לייקר את ריבית האג"ח על מנת להפכו לאטרקטיבי. מהלך שכזה ידחוף גם הוא את הבנקים ושאר גופי המימון לייקור של ריביות האשראי שיוקצו לענף הנדל"ן, שכן אם ריבית אג"ח ממשלתית - אשר למרות הכל נחשבת גם כיום כמוצר השקעה סולידי - מתייקרת, אז ודאי שגם אשראי למיזמי נדל"ן צריך להתייקר, וכך גם ריבית המשכנתאות.

השילוב בין "האופק היציב" שחוזה לנו מודי'ס, ובין המיתון במשק והירידה בהכנסות ממסים, מסמנים שניהם יחד אופק מדאיג לענף הנדל"ן, שאותו צפויים הן היזמים צרכני האשראי והן רוכשי הדירות נוטלי המשכנתאות לחוש בשנים הקרובות בכיסם.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ריבית המשכנתאותמימוןנדל"ןדן קצ'נובסקימשבראשראימודיס
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...