תוספת 300 יח"ד, שמורות טבע וקמפינג: אושרה להפקדה תוכנית המתאר של מעגן מיכאל

הוועדה המחוזית חיפה אישרה את התוכנית שהוגשה ביוזמת הקיבוץ והמועצה האזורית חוף הכרמל. הצורך בתוכנית הוא, בין השאר, עקב הגידול הטבעי באוכלוסיית הקיבוץ. התוכנית כוללת גם ייבוש של חצי בריכת דגים של הקיבוץ, ותוספות לשטחי המפעלים הקיימים בו

שיתוף הכתבה
קיבוץ מעגן מיכאל (מאת Oyoyoy - נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 3.0)קיבוץ מעגן מיכאל (מאת Oyoyoy - נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 3.0)

הוועדה המחוזית חיפה החליטה בשבועות האחרונים להפקיד את תוכנית המתאר של הקיבוץ השיתופי מעגן מיכאל, ביוזמת הקיבוץ ומועצה אזורית חוף הכרמל. על פי התוכנית, ייתוספו 300 יחידות דיור, ובסך הכל יגדל הקיבוץ ל-900 דירות - חלקן בשטחי הקיבוץ בהריסה ובנייה וחלקן בבנייה מערבה. מטרת התוכנית היא הרחבת שטח פיתוח הקיבוץ, אזורי תעסוקה, תעשייה, מסחר, תיירות, תשתיות, הסדרת דרכים, שמורת טבע ותוספת גן לאומי. 

התוכנית היא בהיקף של 3,605 דונם. עוד נקבע בתוכנית כי יש לצמצם את מספר יחידות הדיור הקטנות ל-100 כדי להגדיל את הפיתוח. הצפי הוא שאוכלוסיית הקיבוץ תגדל ל-3,500 איש עד 2050.

הוועדה קבעה את התנאים הבאים: עתודת הפיתוח של היישוב צריכה לכלול שטח שיוכל להכיל יותר מ-900 יחידות דיור בראייה עתידית; הרחבת שטח הפיתוח של הקיבוץ בתחום בריכות הדגים והרחבת שטח הפיתוח ביחס לתוספות המוצעות בתכנית לתיירות ולתעשייה, בראייה לטווח ארוך לפי שנת יעד 2050; הסמכת לשכת התכנון לבחון מתחמים בתוכנית, לרבות מספר יחידות בכל מתחם, כששטחה הממוצע של יחידת דיור יהיה 140 מ"ר; הרחבת מתקן ההתפלה והרחבת שטחי התעשייה ייקבעו בייעוד מתארי, לרבות השפעות סביבתיות וכדומה.

בין היתר, נקבע כי חל שינוי ייעוד בקרקע של חניון לתיירות. על שטחי המסחר נקבע כי יש להגדיר בכל אחד מייעודי הקרקע את אופי המסחר, ובהיקף נלווה לייעוד הקרקע העיקרי - עד 15%, רצועת החוף ונחלת התאנה יעברו שינוי ייעוד לשמורת טבע. בנחל התנינים יתוקנו זכויות הבנייה בהתאם לתוכניות בזכויות מאושרות כיום. התוכנית כוללת התחברות לכביש ארצי באמצעות שינוי בגשר החוצה את כביש 2 (החוף). לשם כך יש לקבל את אישור הוולק"ו - ועדת משנה להקלות מתשתיות תחבורה. כמו כן, יש לקבל את אישור הוולח"ף (הוועדה לשמירת סביבת החופים) לתכנוני בנייה לאורך החוף.

חבר קיבוץ: "יש 40 לידות בשנה, מקום ראשון בתנועה הקיבוצית"

מודי ברכה חבר קיבוץ מעגן מיכאל ומיוזמי התוכנית שהשתתף בכל ועדות התכנון, מוסיף כי: "התוכנית האחרונה של מעגן מיכאל אושרה ב-2010 ודיברה על 600 יחידות דיור, ועכשיו יש 630 יחידות דיור בתב"ע.  היה צורך להרחיב ב-300 יחידות דיור. כשמינהל התכנון בירושלים אישר לנו 900 יחידות דיור התחלנו לעבוד על התב"ע. בקיבוץ מעגן מיכאל יש 40 לידות בשנה - מקום ראשון בתנועה הקיבוצית. כולם בנים ממשיכים".

חבר הקיבוץ מודי ברכה (צילום עצמי)חבר הקיבוץ מודי ברכה (צילום עצמי)

הוא מסביר גם מדוע נדרש זמן רב להפקדת התוכנית: "מעגן מיכאל מסובך, יושב על כביש 2 ממזרח, מדרום שמורות טבע, בצפון זה אזור משקי ורצועת חוף. נותרו שתי אלטרנטיבות: להתרחב מערבה או לצופף. מינהל התכנון דרש להראות שאנו עושים ציפוף מקסימלי. לכן בקיבוץ הקיים הורסים חמש שכונות. מתוך 300 הדירות הנוספות, 100 יהיו על חשבון קיימות, ועוד 200 דירות יהיו בשכונה החדשה ממערב".

לדבריו, "מעגן מיכאל בתוכנית מחוזית של חיפה מסומנת כסימבול של תיירות. אנחנו מעבירים 250 דונם לגן לאומי שהוכתר כאתר מורשת. בשיתוף עם החברה להגנת הטבע, יוקם פארק צפרות. בנוסף, אנחנו מתכוונים להקים פארק טבע בין כביש 2 לכביש 4. בתב"ע הקודמת אישרו לנו 200 חדרים למלונאות, אבל התקינה השתנתה לגבי מה מוגדר חדר מלונאי. 10 דונמים אנחנו רוצים להקצות לקמפינג ולמלון".

מה לגבי שינוי הייעוד למסחר?
"כל ההרחבה של החלק המסחרי היא לטובת מפעלים קיימים: מפעל מוצרי הפלסטיק פלאסון ועוד מפעל למשאבות שעובד עם מקורות והחברות הגדולות במשק".

מה ההתנגדויות לתוכנית?
"יש דברים שקשה לכולם, כמו ייבוש בריכת דגים. אנחנו רוצים יותר מכולם לשמור על הסביבה. אנחנו משתדלים לשמור את האופי הקיבוצי של הטבע, ורוצים להשתכנע שהשינויים הכרחיים".

בתשובה הרשמית של הקיבוץ נכתב: "אנו גאים במוכנות של חברי הקיבוץ למצוא פתרונות יצירתיים ולא מוכרים בהווי הקיבוצי, כמו פינוי בינוי , תוך שמירה על מאפייני הצביון הקהילתי והחברתי המושתתים על ערכי הקיבוץ. החלטת הועדה תאפשר קליטת חברים חדשים, וכמובן תיתן פתרונות למשפחות צעירות שגרות כאמור בקיבוץ - חלקן בצפיפות קשה. אנו עדיין לומדים את החלטת הוועדה ואת השלכותיה באשר למוסדות חינוך, חברה וקהילה, שרלוונטיות אליה ומצריכות את ההתאמות הנדרשות. חברי הקיבוץ ממשיכים לגבש ולהציע פתרונות פורצי דרך למציאות הדיור בקיבוץ, עם האיזונים הדרושים והמתבקשים".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפהולחו"ףמעגן מיכאלמודי ברכההוולק"ו
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...