רוב הציבור מאשים את ממשלות נתניהו במשבר הדיור, אך חושב שאף ממשלה לא תפתור אותו

כך עולה מסקר שערך מכון מדגם בניהול מנו גבע ושתוצאותיו נחשפו היום בפסגת הנדל"ן אילת. 60% מחסרי הדירה חושבים שכבר לא יצליחו לרכוש כזו. 70% מהציבור סבורים שמחירי הדיור ימשיכו לעלות, ו-28% בלבד השיבו כי נושא הדיור ישפיע על הצבעתם

שיתוף הכתבה
מנו גבע (רועי טפר)מנו גבע (רועי טפר)

מעל 70% מהציבור ו-77% ממשתתפי ועידת פסגת הנדל"ן אילת סבורים שמחירי הדיור ימשיכו לעלות, על אף הסימנים שמצביעים לאחרונה על המגמה ההפוכה. כך עולה מנתונים שהציג היום (ג') מנו גבע, בעלי מכון מדגם, בפסגת הנדל"ן אילת של " מרכז הנדל"ן " אשר הסתיימה היום. בוועידה בעיר הדרומית נכחו מאות מבכירי הענף. הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של 500 איש וכן בקרב משתתפי ועידת פסגת הנדל"ן.

בתשובה לשאלה האם נושא הדיור ישפיע על הצבעתם בבחירות השיבו 48% מכלל הציבור בשלילה 24% לא יודעים, ו-28% אומרים שנושא זה ישפיע. כמו כן - 34% מהציבור סבורים שאף ממשלה לא תצליח לפתור את משבר הדיור, לעומת 22% שסבורים כי ממשלה בראשות נתניהו תצליח לעשות זאת וכ-20% הסבורים כי ממשלה בראשות לפיד תעשה זאת.

לשאלה מה הגורם שמשפיע ביותר על מחיר הדיור: בקרב הציבור הכללי 37% חושבים שהפחתת מחיר הקרקע תוריד את מחיר הדיור 27% חושבים שהורדת מיסים. בקרב משתתפי הועידה מעל 40% חושבים שצריך לשדרג את מוסדות התכנון והבנייה, 15% אמרו מחסור בקרקע. 62%  מהמשתתפים בוועידה דיווחו שהם חווים ירידה בפניות לדירות, 26% לא חוו ירידה בביקוש. ביחס להשפעות עליית הריבית: 48% ממשתתפי הוועידה לא שמעו על חברות שמוותרות על פרויקטים בעקבות עליית הריבית, 41% אמרו חלק מהחברות שאני מכיר.

עוד נמצא כי משתתפי הוועידה נוטים למחנה המרכז-שמאל יותר מהציבור הכללי, וצפויים להצביע ברובם ל"גוש השינוי". 56% מהמשתתפים השיבו כי יצביעו לו, לעומת 37% לגוש נתניהו. נתון מעניין נוסף הוא שבקרב משתתפי הוועידה, מפלגת העבודה לא עוברת את אחוז החסימה, וגם לא המפלגות הערביות. 6% מהמשתתפים השיבו כי יצביעו למפלגות שכיום אינן עוברות את אחוז החסימה.

הציבור תופס את תפקיד שר האוצר כתפקיד המשפיע ביותר על תחום הדיור (30%),יותר מראש הממשלה (24%). 19% בלבד מהנשאלים סבורים כי שר הבינוי והשיכון הוא המשפיע ביותר על התחום. בקרב משתתפי הוועידה התמונה שונה בתכלית, עם למעלה מ-50% מהמשתתפים הסבורים כי ראש הממשלה הוא הדמות המשפיעה ביותר על התחום.

הן הציבור הכללי והן משתתפי הוועידה סבורים שהממשלה הקודמת (ממשלת נתניהו) אחראית למשבר הדיור יותר מהממשלה הנוכחית אך בשיעורים משתנים. בעוד שבקרב משתתפי הוועידה 42% מאשימים את הממשלה הקודמת במחירי הדיור, 27% מהציבור הכללי מאשים אותה.

58% מהגרים בשכירות סבורים שלא יוכלו לקנות דירה לעולם. 40% מכלל המדגם מוכנים לגור בשכירות ארוכת טווח. בקרב הגרים בבעלות, 53% לא מוכנים לגור בשכירות ארוכת טווח.

"בפעם הראשונה אנחנו בעודף מול הביקושים"

עוד הופיע היום בכנס מנהל רשות המסים ערן יעקב אשר בניגוד למרבית הציבור, סבור כי הסימנים מראים כי ירידת מחירים מתקרבת: "יש התייקרות של הכסף, זה משפיע על הביקושים, זה משפיע על המחירים. המשמעות היא שעליית הריבית מייקרת את הביקוש לכסף ומקטינה את הביקושים. בהסתכלות קדימה הכלכלה תתחייל לעבוד. יש לנו 72 אלף התחלות בנייה, זה שיא, גם גמר הבנייה עם התחלות שיא, עם גמר בנייה ועם הגידול בילודה אנחנו בפעם ראשונה בעודף מול הביקושים".

מנהל רשות המסים ערן יעקב (רועי טפר)מנהל רשות המסים ערן יעקב (רועי טפר)

עם זאת סייג: "אני לא יודע אם מחירי הדיור ירדו. אני כן יכול להגיד בהסתכלות, ברמת העובדות, אנחנו יותר אופטימיים בהסכלות קדימה. קשה להגיד מה בדיוק. הפקטור של מה שקורה עכשיו קשור למיסים. אם יהיו פחות מיסים, לא הכול יגיע לצרכן. בנוסף היו שנתיים של שיא ממסי נדל"ן". עם זאת טען שהכנסות אלו לא משפיעות על שיקולי המדינה: "מדינת ישראל מבינה שהבעיה היא בעיית היצע".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בנימין נתניהויאיר לפידפסגת הנדל"ן אילתמנו גבע
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...