האוצר: ההיקף הנמוך ביותר של עסקאות לרכישת דירה מאז פרוץ הקורונה

באוגוסט נמכרו 8.3 אלף דירות, צניחה של 41% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד וירידה של 12% ביחס ליולי. בהיקף רכישות המשקיעים נרשמה ירידה של למעלה מ-50%

שיתוף הכתבה
שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית במשרד האוצר (דוברות משרד האוצר)שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית במשרד האוצר (דוברות משרד האוצר)

אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר פרסם את סקירת ענף הנדל"ן למגורים לחודש אוגוסט 2022. בחודש זה העמיקה הירידה במספר העסקאות בשוק הנדל"ן, כאשר אלו הסתכמו ב-8.3 אלף דירות - ירידה של 41% בהשוואה לאוגוסט אשתקד. ירידות חדות נרשמו גם ברכישות ובמכירות המשקיעים כמו גם במכירות הקבלנים. מגמות דומות נצפו גם בשוק העסקות בדירות יד שניה.

בניכוי המכירות במסגרת " מחיר למשתכן " הסתכם מספר העסקאות במחירי שוק בחודש אוגוסט ב-7.8 אלף, ירידה של 38% בהשוואה למספר העסקאות במחירי שוק באוגוסט אשתקד וירידה של 12% בהשוואה לחודש יולי.

ירידה ניכרת בשוק המשקיעים – באר שבע במוקד

רכישות המשקיעים בחודש אוגוסט הסתכמו ב-1.4 אלף דירות, ירידה בשיעור חד במיוחד של 52.4% בהשוואה לחודש אוגוסט אשתקד. זהו שיעור הירידה החד ביותר מאז הוכבד מס הרכישה על דירות להשקעה בנובמבר אשתקד, זאת כאשר בדרך כלל הירידה החדה ביותר שנרשמת לאחר העלאת שיעורי המס הינה בחודש שלאחר העלאת המס. ממצא חריג זה מוסבר בירידה חדה של 57% ברכישות המשקיעים באזור באר שבע, לאחר שאזור זה רשם שיעורי ירידה מתונים יחסית לאלו שנרשמו ברמה הארצית. משקל המשקיעים בסך העסקאות ברמה הארצית ירד ל-17%.

גם בצדו השני של המטבע, מכירות המשקיעים בחודש אוגוסט הציגו ירידה חדה של 30% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד עם 1.9 אלף דירות שנמכרו. "מלאי" הדירות בידי משקיעים הוסיף לרדת בחודש אוגוסט, כאשר במהלך החודש נגרעו ממלאי זה 431 דירות, בהמשך לירידות במלאי זה מאז חודש דצמבר האחרון.

שפל במכירות הקבלנים

מכירות הקבלנים בחודש אוגוסט הסתכמו ב-2.9 אלף דירות, ירידה חדה של 44% בהשוואה לאוגוסט אשתקד, זאת בהמשך לירידות שהולכות ומתעצמות מאז חודש פברואר האחרון. יחד עם זאת, לא נרשם שינוי מהותי ביחס לחודש יולי האחרון. בניכוי המכירות במסגרת " מחיר למשתכן " הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי ב-2.4 אלף דירות, ירידה של 35% בהשוואה לאוגוסט אשתקד. יש לציין כי רמת מכירות הקבלנים בחודשים יולי-אוגוסט האחרונים הינה הנמוכה ביותר מאז מאי 2020, אשר עמד בצל פרוץ מגפת הקורונה.

סך העסקאות בדירות יד שניה בחודש אוגוסט עמד על 5.4 אלף, ירידה חדה של 39% בהשוואה לאוגוסט אשתקד וירידה של 17% בהשוואה לחודש הקודם. הירידה החדשה נרשמה ברחבי הארץ עם עליה בערכים בפריפריה אשר היו מתונים עד לחודש יולי.

מגמת המכירות "על הנייר" ממשיכה להיות גבוהה כאשר שיעור זה הגיע ל-65% מכלל הדירות שמכרו הקבלנים בשוק החופשי. זוהי הרמה הגבוהה ביותר שנרשמה בפרמטר זה לפחות מאז תחילת 2020, ושיעור הגבוה ב-11 נקודות אחוז בהשוואה לאוגוסט אשתקד.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד האוצראגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצרעסקאות נדל"ןמכירות הקבלניםמכירות משקיעיםשירה גרינברגרכישת דירותסקירת הכלכלנית הראשית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...