סימנים מדאיגים מעבר לים: המרכזים המסחריים - רגע לפני מיתון?

שנים מדברים כאן על הפגיעה הקשה שתסב הקנייה המקוונת למרכזים המסחריים, אך נדמה שבמקומות מסוימים בעולם התהליך הזה כבר מתחיל לקרות • ומה המצב בישראל?

שיתוף הכתבה
סימנים מדאיגים מעבר לים: המרכזים המסחריים - רגע לפני מיתון?סימנים מדאיגים מעבר לים: המרכזים המסחריים - רגע לפני מיתון?

אם תלכו לבקר באחד ממתחמי הקניות ברחבי הארץ – בין אם מדובר בקניון סגור או במתחם קניות פתוח – תראו כמעט בכל שעה המוני אנשים. החנויות יהיו שוקקות חיים, מקומות החניה יציגו תפוסה מלאה, וההרגשה? כאילו כל עם ישראל נמצא בחוץ. אז מדוע ממשיכים להגיד לנו, שוב ושוב, שאותם מרכזים מסחריים עומדים בפני סכנה גדולה?

הסיבה המרכזית לכך היא רשת האינטרנט: המסחר המקוון הולך ותופס נתח שוק גדול יותר ויותר, ולמרות שנדמה שכולם נמצאים בחוץ – זו הופכת להיות, כך נראה, דרך הקנייה המועדפת על רוב הציבור. אזרחי ישראל לבדם רכשו ב-2017 דרך האינטרנט מוצרים ב-14 מיליארד שקלים, והנתונים האלה רק הולכים ועולים.

אין ספק: כרגע הסימנים בשטח לא מעידים על שינוי מהותי כלשהו, אך מתחת לפני השטח הכול רוגש ורועש. לא נגזים אם נגיד שהקרקע רועדת מתחת לרגליהם של כמה מבעלי המרכזים הללו. למעשה, במקומות שונים בעולם זה כבר קורה. 

 

קחו לדוגמה את רשת סירס (Sears) האמריקאית – עד לא מזמן שחקן גדול מאוד בשוק הקמעונאות בארה"ב - שהודיעה בשנה שעברה על פשיטת רגל וסגרה עשרות סניפים. על פי ההערכות, אחת הסיבות המרכזיות לכך היא היעדר היכולת להתמודד עם קמעונאיות רשת ענקיות כמו אמאזון, שנגסו ברווחיה שוב ושוב.

מגזין הנדל"ן אמריקאי The Real Deal מדווח עוד כי בעלי מרכזים מסחריים ומשקיעים רבים חוששים משנת 2020, שנה שבה יסתיימו חוזי השכרה במרכזים מסחריים רבים. מדוע הם חוששים? משום שלהרגשתם, ישנו סיכוי גדול שחוזי השכירות לא יחודשו על ידי השוכרים, והמרכזים יישארו ריקים. החשש הזה מוחשי מאוד, כך מתברר: אחוז גבוה מהחברות המשכירות שנשאלו על הנושא במסגרת הכתבה, הודו כי יש להן חשש אמיתי באשר לחידוש חוזי השכירות – עד כדי כך שהן לוקחות בחשבון שיצטרכו לנהל ולתפעל את המרכזים המסחריים בעצמם.

נכון, אפשר להגיד שהתהליכים הללו מתרחשים מעבר לים ואינם מעידים בהכרח על השוק הישראלי – כפי שראינו במהלך המשבר הגדול של 2008 – אך לא מדובר בתעודת ביטוח. למעשה, אם תרצו כבר ישנם בעניין סימנים מדאיגים גם מכיווננו: בסיכום שנת 2018 של CBRE ישראל, השלוחה הישראלית בחברת ייעוץ הנדל"ן הבינלאומית, נראים סימני האטה מסוימים שאמורים להדליק כמה נורות אדומות.

כך למשל נכתב בדו"ח של CBRE כי בשנת 2018, לראשונה זה כמה שנים, נותרו הפדיונות בתחום המסחר יציבים, לאחר שנים שבהן קצב גידול הפדיונות עלה משמעותית. בדו"ח אומנם נכתב כי מחירי השכירות בסקטור זה המשיכו לעלות במתינות בשנה החולפת, וכך גם התפוסה של שטחי המסחר, אך לכך אנשי CBRE מוסיפים את המילים הללו: "קצב הבנייה של שטחי מסחר חדשים התמתן ברחבי הארץ לנוכח התחרות הגוברת במסחר המקוון ובגידול ברכישות בחו"ל, אשר צוברות תאוצה עם התחזקות שער החליפין והגידול בתיירות היוצאת. כמה רשתות קמעוניות בתחום ההלבשה נקלעו לקשיים ונאלצו לצמצמם את שטחי המסחר הפיזיים. המרכזים המסחריים עוברים שינוי בתמהיל על מנת להתאים עצמם לשינויים בדפוסי הצריכה, הבילוי והפנאי".

כל זה נכתב, כמובן, על ישראל עצמה. האם זהו סימן לבאות? עוד מוקדם לקבוע, אך נדמה שתחום המסחר, בדגש על המרכזים המסחריים שהוקמו כאן בהמוניהם בשנים האחרונות, עומד בפני אתגר לא פשוט שילווה אותו בתקופה הקרובה.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:The Real Dealמרכז מסחריCBREנדל"ן בחו"לרשת סירס
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...