דן קצ’נובסקי ומיכאל אסף- בעלים ומנכ"לים משותפים, מרכז הנדל"ן

מרכז הנדל"ן

שנת 2023 נפתחה באווירת משבר בענף הנדל"ן, בשל צירוף מספר רב של גורמי האטה. אל המלחמה באירופה, המשבר העולמי בענפי הטכנולוגיה, עליית הריבית החדה והירידה במספר העסקאות, הצטרפה בחודשיים האחרונים גם טלטלה כלכלית בשל קידום הרפורמה המשפטית על ידי הממשלה אל מול אזהרות המומחים וההתנגדות החריפה לה בקרב רבים בציבור.
ואולם למרות הקשיים הרבים, אנו מאמינים בחוסנה של הכלכלה הישראלית ומלאי אמונה גם לגבי המשך התעצמותה של מגמת ההתחדשות העירונית, שבשנים האחרונות צברה תאוצה.
האופטימיות הזו נשענת הן על היכרותנו עם הסקטור היזמי העוסק במלאכה, אשר לטוב ולרע, כבר מורגל בהתנהלות במדינה מרובת תהפוכות כישראל וברוב המקרים עושה זאת על הצד הטוב ביותר. הסיבה השנייה לאופטימיות היא ההבנה הפשוטה של כל העוסקים בתחום מקרב מקבלי ההחלטות כי למדינה אין כל ברירה אלא לעשות זאת.
וכאילו על מנת לרענן ולחדד את ההבנה לגבי הצורך הדחוף בקידום ההתחדשות, הגיעה תזכורת טרגית בדמות סדרת רעידות אדמה קשות בטורקיה וצפון סוריה שגבו את חייהם של עשרות אלפים. בחלומותינו הגרועים ביותר אנחנו לא מדמיינים ממדי הרס והרג מסוג זה במחוזותינו, ועל מנת להבטיח שכך אכן יהיה על כלל הגורמים להתגייס ולדחוף את ההתחדשות העירונית קדימה בכל הכח. בנושא זה אין ימין ושמאל, אין תומכים ומתנגדים, ולכולם ברור כי זהו צו השעה.
על מנת שהדבר יקרה, על הממשלה הטרייה לטפל במשנה מרץ בבעיותיו הכרוניות של הענף: לוחות הזמנים הממושכים בתחום שממשיכים להתארך, הסחבת הבירוקרטית בדרך להוצאת ההיתר והמחסור בכוח האדם ברשויות המקומיות ובוועדות התכנון, והיעדר הכלכליות לביצוע מיזמי התחדשות באזורי הפריפריה. השנה מתמודד הענף גם עם חוסר ודאות קשה באשר להמשך דרכה של תמ"א 38, אשר החלופה שגובשה עבורה, "חלופת שקד", טרם הבשילה נכון לכתיבת שורות אלה למסלול התחדשות מעשי ופעיל.
כמו כן, על הממשלה לשמר את הצעדים החיוביים שבוצעו בימי הממשלה הקודמת, ובראשם "הסכמי הגג" להתחדשות עירונית, שנחתמו מול שורה של רשויות מקומיות והצליחו להגדיל משמעותית את כמות ההיתרים למיזמי פינוי-בינוי.

בהתאם לתקופה הלא פשוטה, אנחנו צפויים לראות השנה כמות גדולה מבעבר של מיזוגים ושיתופי פעולה בין חברות שונות, מהלך שיביא לשינוי של מפת השחקנים הפועלים בתחום ההתחדשות. נראה כמות גדולה יותר של חברות גדולות ואילו חלק מהחברות הקטנות, שעיקר התמחותן היתה פעילות מקומית ונקודתית, צפויות להיבלע בתוכן. מגמה זו צפויה להפוך את התחום לבריא ומסודר יותר.
על רקע אתגרי התקופה, גם מדד ההתחדשות העירונית צפוי להפוך למשמעותי יותר עבור כלל הגורמים המקצועיים בענף. בתקופות מסוג זה מרווחי הטעות מצטמצמים ועל כלל השחקנים הפעילים בתחום לוודא כי החברות ואנשי המקצוע שעמם הם עובדים ועושים עסקים הם הטובים בתחומם. המדד השביעי של מרכז הנדל"ן ומדלן הוא המכשיר האובייקטיבי והמדויק ביותר כיום לבחינת השחקנים הפועלים בתחום ההתחדשות העירונית – והרלוונטיות שלו רק הולכת ומתגברת ככל שהענף עצמו הולך ומתעצם.
מדד ההתחדשות העירונית הוא רק אחד מהכלים שאנחנו מציעים ומגבשים עבורכם, למען ענף הנדל"ן ולמען הפועלים בו מדי יום ביומו. אתר מרכז הנדל"ן, האפליקציה שלנו, הקורסים, הכנסים והאירועים, הם הדרך שלנו לדאוג שכל אחד מהשחקנים בענף יוכל למצות את כלל הפוטנציאל הגלום בו, ללמוד, להתפתח ולהגיע לגבהים חדשים. זוהי גם ההזדמנות שלנו להגיד גם לכם, השותפים לדרך – קולגות, אנשי המקצוע וצרכני התוכן – תודה רבה על שאתם הולכים לצידנו בדרך הזו. בזכותכם הענף כולו ממשיך להתפתח, לצמוח ולצעוד קדימה, ובזכות העשייה המשותפת הפך תחום ההתחדשות העירונית לאחד הנושאים החשובים ביותר בסדר היום הציבורי הישראלי.
על אף האתגרים העומדים בפני הענף בימים אלה, אנו נמשיך לפעול בכל דרך כדי שכך יהיה גם בעתיד.

בברכה,

דן קצ'נובסקי,
בעלים ומנכ"ל מרכז הנדלן

מיכאל אסף,
בעלים מרכז הנדל"ן מנכ"ל ארה"ב

כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ואתר מדלן 2022בניית אתרים בניית אתרים