You are here

80 ק"מ מסילה בירדן - ונגיע מישראל לסעודיה


שחר אפל
- יועץ אסטרטגי-פיננסי
11.03.19

תחנת רכבת
צילום: יח"צ
הרכבת בבית שאן. פוטנציאל אדיר

עיון במפת מסילות הרכבת הסעודית והירדנית מעלה נתון מעניין. חסרים בסך-הכל כ-80 ק"מ של מסילת רכבת בירדן, כדי ליצור רציפות מסילתית בין הרכבת של ישראל לבין מערך הרכבות של ירדן-סעודיה-עומאן.  

באפריל 2017 נמסרה הודעה במסגרת כנס של World Congress of the International Union of Transport by Road, כי בשל היחסים הדיפלומטיים העוינים במפרץ הפרסי בין איראן וגרורתה תימן לסעודיה, יש לפעול לתכנון והקמת מסילה בין-אזורית בין מדינת ישראל ומדינות חצי האי-ערב.  בנובמבר 2018 נסע שר התחבורה ישראל כץ אל כנס התחבורה הבינלאומי המתקיים בעומאן. אני מניח כי השר הגיע לכנס לצורך קידום המיזם לחיבור הרכבת הישראלית למפרץ הפרסי (עליו מדבר שר התחבורה לפחות מאז נסלל ונחנך קו הרכבת מחיפה לעפולה ולבית שאן).

לצורך השלמת התמונה, אציין ואזכיר כי הזוכה להפעלת נמל המפרץ לעשרות השנים הבאות היא לא אחרת מהתאגיד הסיני הבינלאומי SIPG. לפי פרסומים בתקשורת, נמל המפרץ הוא רציף מים עמוק לקליטת אוניות ענק שלא נראו בעבר במדינת ישראל.

חשיבות המסילה הבין-אזורית נותנת פתרון חלופי טוב להעברת סחורות, אם חלילה יפעלו האיראנים באמצעות המורדים החות'ים הפועלים בתימן כדי לגרום לשיבושים וחסימת הנתיב הימי המרכזי המוביל לאגן ים התיכון דרך מפרץ סואץ. להשלמת התמונה ממעוף הציפור, אזכיר כי תנועת המכולות העיקרית בעולם מגיעה מסין, ומפליגה מערבה לעבר מדינות אירופה וארה"ב דרך מפרץ סואץ.

תאגידי הענק הבינלאומיים יעדיפו להקים את פעילותן, באופן טבעי, במקומות יציבים פוליטית, בעלי  שחיתות נמוכה והון אנושי איכותי. לכן ישראל עשויה להיות עדיפה על פני מדינות ערביות אחרות, עת שיצטרכו לבחור היכן להקים את פעילותן

אם כך, ברורה לנו החשיבות הכלכלית-אסטרטגית של מעצמת העל הסינית בייצור אלטרנטיבות, במידה וחלילה יחסמו דרכי הגישה הימיות עקב מלחמת הדמים האינסופית בין השיעים לסונים. ובכלל, עד כמה רצוי וכדאי ליצור דרך חלופית נוספת להנעת סחורות.

מפרסומים אחרונים בתקשורת, נראה כי משרד התחבורה מקדם תוואי חדש להקמת מסילת עירון, כך שהאחרונה תחבר בין מסילת העמק לבין המסילה המזרחית. בע"ה, עד שנת 2030 יפעלו שתיהן.

ועכשיו לחזון האופטימי: יצירת מסילת הרכבת הבין-אזורית תביא להקמת פארקים לוגיסטיים גדולים של תאגידי שילוח בינלאומיים לצד קמעונאיות ענק, כדוגמת אמזון ועליבאבא, בסמיכות לנמלי הים,  בנקודות הקצה ו/או בנקודות הפריקה והטעינה על ציר מסילת הרכבת. אני צופה כי תהא עדיפות להקמת פארקים לוגיסטיים באזור בית שאן, שם קיים אזור הגבול עם ירדן, אזור עדיפות לאומית לפיתוח תעסוקה, שטחים פתוחים בשפע ובזול ונקודה שאליה יתחברו מספר מסילות המובילות סחורות ממספר מסילות בארץ.

תאגידי הענק הבינלאומיים יעדיפו להקים את פעילותן, באופן טבעי, במקומות יציבים פוליטית, בעלי  שחיתות נמוכה והון אנושי איכותי. לכן ישראל עשויה להיות עדיפה על פני מדינות ערביות אחרות, עת שיצטרכו לבחור היכן להקים את פעילותן.

עוד חזון למועד. אך יש מועד לחזון. והוא השלום.

אודות המחבר
שחר אפל
יועץ אסטרטגי-פיננסי לארגונים גדולים ומנהל קבוצת הפייסבוק "משכנתא בישראל"

קורסים ואירועים קרובים


מרכז רבין, חיים לבנון 8 תל אביב
תאריך:
30.04.2019

מרכז רבין, חיים לבנון 8 תל אביב
תאריך:
27.03.2019

מלון דיוויד אינטרקונטיננטל
תאריך:
14.04.2019

נדל"ניוזלטר

מעוניינים לקבל עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן?

f
המרכז בפייסבוק