Error message

  • Notice: Undefined variable: delimiter in rp_breadcrumbs_breadcrumb() (line 440 of /var/www/html/sites/all/modules/custom/rp_breadcrumbs/rp_breadcrumbs.module).
  • Notice: Undefined variable: delimiter in rp_breadcrumbs_breadcrumb() (line 440 of /var/www/html/sites/all/modules/custom/rp_breadcrumbs/rp_breadcrumbs.module).

You are here

שדה תעופה שני: חד משמעית, רמת דוד

הקמת שדה תעופה בינלאומי שני בישראל כבר לא יכולה לחכות, והגיע העת להכריע לטובת החלופה הצפונית

שחר אפל
- יועץ אסטרטגי-פיננסי
07.04.19

נתבג
שאטרסטוק
נתב"ג. כבר היום השדה אינו יכול להכיל את כמות נוסעים

באוגוסט 1994 הנפיקו משרד התחבורה ורשות שדות התעופה חוברת שנשאה את שם פרויקט נתב"ג 2000, ובה חומר רב על התוכניות העתידיות. בסופו של דבר, את נתב"ג 2000 סיימו לבנות בשנת 2004. באותם הימים, טרם בניית טרמינל 3, הסאגה והזעקה של היישובים שמסביב לנתב"ג לא היו שונות מזו שנשמעת היום מסביב לרמת דוד. כאז גם עתה, הטענות ראויות ונכונות - פגיעה באיכות הסביבה, מפגעי רעש, מפגעי טבע בעלי חיים וכו'. ובכל זאת, הגיעה העת לקבל החלטה. 

עד לפתיחת טרמינל 3 בנתב"ג, השתמשה המדינה רק בטרמינל 1, שיכול היה להכיל עד 5 מיליון נוסעים בשנה. טרמינל 3 נבנה כשהוא יכול להכיל עד 20 מיליון נוסעים בשנה, אולם כבר בשנת 2018 נרשמו 22 מיליון נוסעים. באפריל 2018 בנתה רשות שדות התעופה אוהל ענק המכיל דלפקי בידוק בסמוך לטרמינל 3 עקב מחסור במקום ועומס, וזאת עד לבניית מבנה קבע. היום, טרמינל 1 כבר משמש לטיסות בינלאומיות של חברות מסוג לואו-קוסט עקב עומס על טרמינל 3. בגזרת שדה דב, נמל התעופה התל אביבי הקטן שמטיס 1.4 מיליון נוסעים בשנה, ישנו תאריך לסגירה של השדה עד ליולי 2019. כמובן שנוסעי שדה דב יטוסו מנתב"ג, כך שתנועת המטוסים תחווה גידול טבעי בשנים הבאות בהיקף העולה על 1.3 מיליון טיסות מידי שנה בשנה.

אם כך – הבנו שהמצב זועק להקמת שדה תעופה שני בינלאומי, וכמה שיותר מהר. אחרת – מחירי הטיסה יאמירו שוב, עקב ביקוש הולך וגדל לעומת היצע שנשאר זהה.

העובדה שמשרד התחבורה/רשות שדות התעופה מקדמים בעת ובעונה אחת שתי שדות תעופה כשברור לכולם לבסוף יקום רק אחד, וכאשר אזור הצפון אינו מעוניין בו, ואזור הדרום מעוניין בו, מעידה מעל לכל ספק שמשרד התחבורה לא מוותר כל כך מהר על הקמת שדה ברמת דוד

משרד התחבורה מצא לנכון להקים את השדה הבינלאומי השני בסמוך לרמת דוד בצפון. אך תושבים באזור נהלל מערימים קשיים גדולים ועותרים לבג"ץ בטענות להרס הסביבה, לפגיעה באיכות החיים ולהליכי תכנון ובנייה לקויים. 

מאידך, ישנו לחץ מאוד גדול מצד ראשי העיריות דימונה, ערד, באר שבע והסביבה לקידום הקמת שדה תעופה בנבטים שבדרום, בטענה כי תהיה תרומה כלכלית מכרעת לשדה תעופה באזור, בדמות יצירת מקומות תעסוקה ופעילות כלכלית במעגל שני.

בעקבות לחצים כבדים מאוד משני צדי המתרס, עיכובים משפטיים וייתכן מאוד שגם לחצים פוליטיים לקראת תקופת בחירות, מקדמת רשות שדות התעופה, בעת ובעונה אחת, את התכנון המפורט של שני שדות התעופה – האחד בנבטים הממוקם כ-13 ק"מ דרומית לבאר שבע והשני בסמוך לרמת דוד, הממוקם 14 ק"מ מערבית לנצרת.

חלופת נבטים היא אופציה לא סבירה בעליל להקמת שדה תעופה. שכן, מדובר  בשדה במרחק 130 ק"מ מתל אביב או 230 ק"מ מחיפה, שיעלה למשק מילארדי שקלים בשנה הן בבזבוז זמן של תושבים רבים בדרכים, העמסה על תשתיות תחבורה שיסיעו מיליונים לדרום שלא לצורך, ואנומליה מתמשכת מול נתב"ג, בגלל נחיתות שדה תעופה החדש בגלל מיקומו.

לכך נוסיף את העובדה כי שדה נבטים ישפר רק את מצבה של אוכלוסית מחוז דרום, הנאמדת ב-1.24 מיליון. בנטרול אשדוד ואשקלון- שאדישים בין נבטים לנתב"ג בהיבט של מרחק, אוכלוסיית מחוז דרום המנוטרלת היא 911 אלף איש. זאת, לעומת 2.5 מיליון אנשים שחיים במחוז חיפה והצפון, שייהנו מפתיחת שדה תעופה חדש. מלבד זאת, הצפון הוא אטרקטיבי הרבה יותר בהיבט התיירותי ובאתרי קדושה, כדוגמת חיפה, רמת הגולן, נצרת, טבריה, עכו ואתרים נוספים. הקמת שדה התעופה בצפון תעודד באופן משמעותית תיירות פנים באזור הצפון – בין אם נחיתה בנתב"ג והמראה מרמת דוד, או עידוד של מבקרי יום (לרוב רוסיים או אוקראיניים) המגיעים לאתרי קדושה, או צליינים שמגיעים בעיקר לטבריה.

בנוסף, הקמת שדה תעופה ברמת דוד, שנמצא ממש-ממש על ציר מסילת רכבת העמק, מכינה את המדינה בצורה הטובה ביותר ל"תוכנית המאה של טראמפ" שתביא עמה שלום בין אזורי , ותביא לרצף מסילתי מנמל חיפה ועד למפרץ הפרסי, עליה פירטתי בכתבה האחרונה. בהיבט התחבורתי, ישנה חשיבות עליונה כי מסילות רכבות, נמלי ים ונמלי אוויר יהיו מקושרים זה בזה בטבורם ובמערכת אחת. ולכן, אין ספק כי מכלול הנתונים תומכים באופן חד משמעי בהקמת שדה תעופה ברמת דוד.

העובדה שמשרד התחבורה/רשות שדות התעופה מקדמים בעת ובעונה אחת שתי שדות תעופה כשברור לכולם לבסוף יקום רק אחד, וכאשר אזור הצפון אינו מעוניין בו, ואזור הדרום מעוניין בו, מעידה מעל לכל ספק שמשרד התחבורה לא מוותר כל כך מהר על הקמת שדה ברמת דוד. לכן, ההיגיון הבריא אומר כי השדה יוקם בשדה דוד, ואיתו אזור הצפון יוסיף כ-10,000 משרות בזכות השדה והפעילות הכלכלית מסביב, יביא לגידול משמעותי של התיירות בצפון, יביא להקמת אזורי לוגיסטיקה ומשרדים חדשים בסמוך לשדה, ואף משיכות תעשיות חדשות שפעלו באופן מסורתי במרכז ויעדיפו להקים פעילותן בצפון באזורי עדיפות לאומית, שייהנו מהטבות מהמדינה ויוכלו לנצל את היתרונות של עובדי הצפון, שלפחות היום מסתפקים בשכר נמוך מזה שמקבלים תושבי המרכז. 

 

אודות המחבר
שחר אפל
יועץ אסטרטגי-פיננסי לארגונים גדולים ומנהל קבוצת הפייסבוק "משכנתא בישראל"

קורסים ואירועים קרובים


מלון דיוויד אינטרקונטיננטל תל אביב
תאריך:
07.11.2019

ב.ס.ר 1 , קומה 23 , רחוב בן גוריון 2 , רמת גן
תאריך:
23.09.2019

ב.ס.ר 1 , קומה 23 , רחוב בן גוריון 2 , רמת גן
תאריך:
22.09.2019

נדל"ניוזלטר

מעוניינים לקבל עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן?

f
המרכז בפייסבוק