Error message

  • Notice: Undefined variable: delimiter in rp_breadcrumbs_breadcrumb() (line 440 of /var/www/html/sites/all/modules/custom/rp_breadcrumbs/rp_breadcrumbs.module).
  • Notice: Undefined variable: delimiter in rp_breadcrumbs_breadcrumb() (line 440 of /var/www/html/sites/all/modules/custom/rp_breadcrumbs/rp_breadcrumbs.module).

You are here

מה ישראלים לא מבינים על קניות באינטרנט

תתפלאו לדעת שהאינטרנט הוא לא באמת ממלכת המחירים הזולים, ודאי למי שלא חי בישראל;  מה גורם לאתרי קניות אונליין לדמם מזומנים

יניב מלמוד
- קרן ALTO
13.02.19

חנות נייק
שאטרסטוק

נכון ל-2019 כמעט כל צרכן ישראלי כבר יודע לדקלם - "יותר זול לקנות באינטרנט", בדרכו לאסוף עוד חבילה מאסוס או מעלי אקספרס. צודק? לא ממש.

הנה דוגמא קצרה להמחשה – בואו ניקח את נעלי הריצה ODYSSEY REACT מתוצרת NIKE. על זוג הנעליים המעוצבות הנ"ל יגבו ממכם בחנות מגה ספורט בכל קניון ישראלי 599 שקל. את אותן נעליים תוכלו למצוא כרגע באמזון במחיר 444 שקל בלבד. על פניו עוד דוגמא לרכישות באינטרנט המנפצות את יוקר המחיה העולמי - אבל רק אם אתם גרים בישראל. אם אתם קונה אמריקאי שניגש לסניף NIKE במרכז מסחרי ברחבי ארה"ב, את אותן נעליים הוא יוכל לקנות בפחות מ-380 שקל. בום!

את הדוגמא לעיל לא בחרתי כדי לעזור לכם לקנות נעלי ריצה בזול (אבל מפרגן בכל זאת), אלא כדי להציג טענה אחת פשוטה – רוב הישראלים נוטים לראות את אתרי הקניות באונליין כגן עדן צרכני, מודל חדשני משבש שוק של קמעונאות המסוגל לנפק מחירים זולים יותר מכל החנויות בקניונים וברחובות הערים. רוב הישראלים טועים.

שיעור ההחזרות ברכישות אונליין גדול בצורה דרמטית משיעור ההחזרות בחניות הפיזיות, במיוחד כאשר מדובר במוצרים המצריכים התאמה ומדידה - שיעורי ההחזרה של פריטי ביגוד והנעלה למשל עומדים על כ-25% לעומת כ-4% בלבד בחנויות הפיזיות

הסיבה האמיתית לפער המחירים שכולנו מרגישים בין חלון הראווה בקניון בפתח תקווה לשורות המחיר באמזון, אסוס, איביי ושות', נעוצה באמת כלכלית ידועה ומצערת – פשוט יקר כאן. מחירי המוצרים בישראל גבוהים יותר מן המחירים באתרי קניות האונליין, באותה מידה שהם גבוהים יותר מן המחירים בחנויות במרכז המסחרי בארה"ב, באיחוד האירופי, בבריטניה ובמדינות רבות אחרות, ועל כך יכול להעיד כל ישראלי שבדק לאחרונה את מדבקות המחיר בסופרמרקט בגרמניה, באאוטלט בניו ג'רזי או בסניף פריימרק כלשהו.

יתר על כן, עבור צרכנים במדינות רבות אחרות, ארה"ב ובריטניה לדוגמא, פעמים רבות דווקא החנות הפיזית במרכז המסחרי המקומי תהיה זו אשר תציע להם מחיר זול יותר, ולא אתר האינטרנט. במיוחד כאשר מדובר ברשתות אוף פרייס, אשר מספרן הולך וגדל בשנים האחרונות.

אחרי שאבחנו כי המחשבה כי "זול יותר לקנות באינטרנט" היא תפיסה ישראלית מקומית, ולא מציאות גלובלית, עולה השאלה, למה בעצם? לכאורה מודל החנות האינטרנטית מבוסס על מבנה הוצאות קבועות יעיל ורזה יותר: אתר אינטרנט לא משלם שכר דירה על חנות באזור מסחרי מבוקש, אתר אינטרנט לא משלם ארנונה גבוהה או אגרת שילוט, והוא גם לא צריך לשלם משכורות מדי חודש למוכרים, מסדרי מדפים, מעצבי חלונות ראווה, מנקים ועוד. אינטואיטיבית נשמע הגיוני כי הפטור מהוצאות אלו יאפשר לפלטפורמות סחר מקוון לבחור באסטרטגיית תמחור נמוך, ועדיין לגזור רווח מספק.

המציאות העסקית שונה בצורה דרמטית. הפעלת אתר סחר מקוון כרוכה פעמים רבות דווקא בעלויות גבוהות יותר מהפעלת חנות במרכז מסחרי. הסיבה העיקרית לכך נעוצה בתחום אפרורי, אך בעל חשיבות קריטית לעסקים קמעונאיים – לוגיסטיקה.

המסלול הלוגיסטי אותו עושה מוצר מן המפעל עד לחנות במרכז המסחרי הוא פשוט ויעיל ומבוסס על הנעת מארזים גדולים של מוצרים במסלול קבוע מנקודה א' לנקודה ב' - מן המפעל למרכז הלוגיסטי ומשם לחנויות עצמן, שם נאספים המוצרים על ידי הלקוחות מן המדפים אל ביתם. מנגד, המסלול הלוגיסטי הנדרש עבור סחר מקוון מורכב הרבה יותר: הנעת מארזי מוצרים מן המפעל אל המרכז הלוגיסטי/מחסן, שם מלוקטים המוצרים לחבילות קטנות המותאמות להזמנה ספציפית של כל לקוח, ומשם משונעת החבילה דרך שירותי דואר או חברת שליחות עד לבית הלקוח. המימוש בפועל של תיאור אפרורי זה, עבור אמזון למשל, הוא צורך בהעסקת צבא ענק של מחסנאים, מלקטים ואורזים וסכומי עתק מהכנסות החברה המועברים היישר אל חשבונן של חברות המשלוחים, דוגמת פדקס, UPS וכדומה.

רכיב הוצאות משמעותי נוסף בעולם האונליין נוגע לשיעור ההחזרות. בחינת הנתונים מעלה כי שיעור ההחזרות ברכישות אונליין גדול בצורה דרמטית משיעור ההחזרות בחניות הפיזיות, במיוחד כאשר מדובר במוצרים המצריכים התאמה ומדידה - שיעורי ההחזרה של פריטי ביגוד והנעלה למשל עומדים על כ-25% לעומת כ-4% בלבד בחנויות הפיזיות. החזרת המוצרים גובה מן החנות האינטרנטית הוצאה כפולה: נשיאה בעלות המשלוח וגם ירידה בערך המוצר המוחזר, המקוטלג פעמים רבות כ"יד שנייה".

העלויות הכבדות הנלוות לתחום הלוגיסטי מותירה בידי החנות האינטרנטית שתי דרכי פעולה עיקריות: גילום עלויות אלו במחיר לצרכן והפסד בתחרות המחירים מול החנות הפיזית, או ספיגת העלויות והתמודדות עם שחיקה אכזרית ברווח התפעולי.

המחשה לבחירה באופציה ב' אפשר לראות במאזני ענקית המסחר אמזון, אשר ב-2017 רשמה מחזור מכירות עצום של 160 מיליארד דולר והפסד תפעולי של 0.2 מיליארד דולר. דוגמא עדכנית נוספת היא הירידה התלולה שספגה מניית אסוס באמצע דצמבר, לאחר שרצף ההנחות שהציעה ללקוחות שחק את רווחיה בצורה דרמטית.

לסיכום, החוויה הישראלית של אתרי הקניות ברשת היא חוויה מקומית ורחוקה מלשקף את המציאות הצרכנית שחווים אזרחים בארה"ב, באיחוד האירופי, בבריטניה ובמדינות רבות אחרות. עבורם, אמזון ודומותיה הם לא שובר שוויון מול יוקר המחיה, אלא רק עוד אופציה לביצוע קניות, לעתים בצורה נוחה יותר או מהירה יותר ולרוב גם יקרה יותר. את המענה למרבית קניות הבית, ממשיכים צרכני מרבית מדינות העולם לקבל בחנויות עשויות בטון ומלט, לא פיקסלים.

אודות המחבר
יניב מלמוד
מנכ"ל וממייסדי קרן ההשקעה ALTO שמתמקדת בנדל"ן מסחרי בארה"ב

קורסים ואירועים קרובים


מלון דיוויד אינטרקונטיננטל תל אביב
תאריך:
07.11.2019

ב.ס.ר 1 , קומה 23 , רחוב בן גוריון 2 , רמת גן
תאריך:
23.09.2019

ב.ס.ר 1 , קומה 23 , רחוב בן גוריון 2 , רמת גן
תאריך:
22.09.2019

נדל"ניוזלטר

מעוניינים לקבל עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן?

f
המרכז בפייסבוק