Error message

  • Notice: Undefined variable: delimiter in rp_breadcrumbs_breadcrumb() (line 440 of /var/www/html/sites/all/modules/custom/rp_breadcrumbs/rp_breadcrumbs.module).
  • Notice: Undefined variable: delimiter in rp_breadcrumbs_breadcrumb() (line 440 of /var/www/html/sites/all/modules/custom/rp_breadcrumbs/rp_breadcrumbs.module).

You are here

אל תשתמשו בטילים לקדם את תמ"א 38

כוחות השוק לא ממש הוכיחו עצמם בתוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, אז כדאי להרגיע עם הציפיות שהם יחזקו בניינים מפני איום הטילים

דרור מרמור
- עורך התוכן במרכז הנדל"ן
14.11.19

קסאם
שאטרסטוק
קסאם. "ממ"ד לכל אזרח"

בריטואל קבוע, כל סבב לחימה מזמין איתו במקביל גם סיבוב נדל"ני/יחצ"ני מוכר לעייפה, הקורא לממשלה ולעיריות להמשיך במלוא המרץ לקדם את תוכנית תמ"א 38, "כדי לספק ממ"דים למאות אלפי ישראלים שחיים בדירות ללא מיגון". אין כמו סכנה ופיקוח נפש כדי לקדם תוכניות ואינטרסים.

בפועל, תמ"א 38 אינה קשורה למצוקת הממ"דים ולאיום הביטחוני המתרגש עלינו חדשות לבקרים. התמ"א נולדה בשנת 2005 כתוכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, ואם כל כך רצינו להוסיף לה גם יעוד בטחוני, היו לנו 15 שנה מאז היא פרצה לחיינו שבהן לא עשינו דבר בעניין (מלבד לא מעט דיבורים).

לא את כל הצרות במדינה ניתן לפתור בעזרת מנגנון שמתבסס אך ורק על "כוחות השוק" – עם משוואה שאומרת 'קחו תוספת זכויות בנייה - וקבלו חיזוק והגנה מטילים'. ודאי אחרי שהתברר שיש למשוואה הזו עוד הרבה מאוד משתנים עקיפים ויקרים – צפיפות תחבורתית, עומס על התשתיות, מטלה תקציבית אדירה על קופת הרשויות המקומיות ועוד

למי שאולי שכח, תמ"א 38 חלה על כל הבניינים שהוקמו במדינת ישראל עד לשנת 1980 – אז אומץ תקן ישראלי חדש לבנייה מפני רעידות אדמה (החשש מרעידת אדמה בישראל הגיע בשנת 2004-2005, ערב אישור התמ"א, לשיא, בעקבות רעידת האדמה וגלי הצונאמי האדירים בשנת 2004 בחופי אסיה, שהרגו קרוב ל-300 אלף בני אדם).

במקביל, למרות לא מעט ברברת חסרת משמעות לאורך כל השנים, אף אחד לא טרח להרחיב את התוכנית הפופולארית לכל הבניינים שהוקמו בישראל עד 1992 – אז הוטלה החובה גם לבנות ממ"ד בכל דירה או בכל קומה בבניין מגורים או בבניין מסחרי (כלקח ממלחמת המפרץ, בעקבות הטילים שנורו על העורף בשנת 1991).

אז נכון, על הממשלה מוטלת החובה להגן על אזרחיה מפני טילים, אבל מוטב להרגיע עם הניסיונות להלביש גם את החובה הזו על תוכנית מתאר ארצית 38, שהישגיה ממילא מפוקפקים.

לא את כל הצרות במדינה ניתן לפתור בעזרת מנגנון שמתבסס אך ורק על "כוחות השוק" – עם משוואה שאומרת 'קחו תוספת זכויות בנייה - וקבלו חיזוק והגנה מטילים'. ודאי אחרי שהתברר שיש למשוואה הזו עוד הרבה מאוד משתנים עקיפים ויקרים – צפיפות תחבורתית, עומס על התשתיות, מטלה תקציבית אדירה על קופת הרשויות המקומיות ועוד.    

ערב הבחירות האחרונות, היה זה חבר הכנסת עמיר פרץ (מפלגת העבודה-גשר) שהציג את תוכנית "ממ"ד לכל אזרח" כהבטחת בחירות. פרץ היה אמיץ דיו שלא לחבר את ההבטחה התורנית לתמ"א הפופולארית.

עזבו את העובדה שקופת המדינה גם ככה במצוקה תקציבית קשה (גירעון שחורג ביותר מ-10 מיליארד שקל מהיעד), אבל צריך לתת לפרץ את הקרדיט לכך שהוא לא דיבר על כוחות השוק, אלא על תקציב שיגיע ישירות מקופת המדינה – הוספת ממ"דים ללא עלות לאזרחים שגרים במרחק של עד 20 ק"מ מהגבול, ממ"דים בסבסוד של 75% ליישובים שנמצאים עד 40 ק"מ מהגבול (למשל אשדוד בדרום וחיפה בצפון), ומתן מענקים וסבסוד משתנה ליישובים אחרים ומרוחקים יותר. במילים אחרות: התוכנית של פרץ לא חששה לומר לאזרחים "רוצים ממ"ד? תשלמו גם אתם", בלי לאשלות את כולם שאפשר פשוט להוסיף זכויות בנייה, ולהשליך הכל על השוק הפרטי. ואגב עלות תקציבית, כדאי להזכיר שמרכז המחקר של הכנסת העריך בעבר שאפילו פטור בלבד מתשלום מע"מ על רכישת ממ"ד עבור 400 אלף הדירות שהוקמו בין 1980 ל-1992 יעלה למדינה למעלה מ-6 מיליארד שקל, מה שיכול להזכיר לנו למה הפוליטיקאים שלנו מעדיפים לדבר ולחפש מקסמי שווא ללא עלות תקציבית.

שמאי אסיף: "העבודה שעשינו בתמ"א 38 הביאה אותנו למסקנה מאוד ברורה, שלמרות שהתמ"א הזאת תתרום במידה מסוימת לחיזוק מבנים, היא תגרום לחיזוק של מעט מאוד מבנים, לא תמיד באזורים המסוכנים ביותר, ובשלבים ובהדרגה ופרוס על פני לוח זמנים ארוך... מדובר כאן על פתרון מוגבל מאוד, חלקי מאוד"

ובמאמר מוסגר, על רקע ההכרה בצורך במיגון וחיזוק הבניינים בפריפריה, כדאי גם לומר שגם הדיבורים על סיום דרכה של תמ"א 38 באוקטובר 2022 (החלטה שאושרה בשבוע שעבר במועצה הארצית לתכנון ובנייה), בגלל שהיא "לא הגיעה לפריפריה, לאזורי הסיכון הגדולים במקרים של רעידת אדמה", מביכים למדי.

עוד לפני אישור התוכנית על ידי הממשלה אי אז באפריל 2005, היה ברור שתוכנית המסתמכת על כוחות השוק לא יכולה לחולל שינוי איפה שאין שוק. האדריכל שמאי אסיף, מנהל מינהל התכנון ומ"מ יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, התריע עוד ב-26 באוקטובר 2004 בוועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) שלא להעמיס ציפיות לא ריאליות על התוכנית החדשה.

"אחד החששות שלי בתמ"א הזאת זה שבקלות רבה יכולה להיווצר סטיגמה כזאת, מין תחושה כזאת, שהנה תמ"א 38 פותרת את בעיית חיזוק מבנים נגד רעידות אדמה. הממשלה פעלה, עשתה מה שהיא צריכה, עשתה תוכנית מתאר ארצית, ועכשיו הכל בסדר", אמר אסיף, חצי שנה לפני אישור התוכנית בממשלה, "העבודה שעשינו בתמ"א 38 הביאה אותנו למסקנה מאוד ברורה, שלמרות שהתמ"א הזאת תתרום במידה מסוימת לחיזוק מבנים, היא תגרום לחיזוק של מעט מאוד מבנים, לא תמיד באזורים המסוכנים ביותר, ובשלבים ובהדרגה ופרוס על פני לוח זמנים ארוך... מדובר כאן על פתרון מוגבל מאוד, חלקי מאוד... זה לא נותן פתרון שהוא פתרון רחב, הוא פתרון מאוד מאוד צר".

אז לפחות אל תשחקו אותה מופתעים.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה

 

אודות המחבר
דרור מרמור
עורך התוכן במרכז הנדל"ן. בעבר שימש עורך הנדל"ן של עיתון העסקים "גלובס" 

קורסים ואירועים קרובים


משרדי מרכז הנדל"ן, מגדל ב.ס.ר 1, בן גוריון 2 רמת גן
תאריך:
01.01.2020

אולם האירועים "שבע" בתל אביב
תאריך:
31.12.2019

מגדל ב.ס.ר 1, בן גוריון 2, משרדי מרכז הנדל"ן
תאריך:
19.12.2019

נדל"ניוזלטר

מעוניינים לקבל עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן?

f
המרכז בפייסבוק