לוגו מדד

טל קופל- מנכ"ל מדלן

מדלן

להגיד ש-2020 היתה שנה "בלתי צפויה" יהיה להמעיט בערכה של שנה שהיתה, ללא ספק, מטלטלת וסוערת ביותר. המהפכה ש-2020 הביאה איתה היא לא עוד התפתחות טכנולוגית מסעירה, שינוי הרגלים מן הקצה אל הקצה או השקפה חדשה על החיים - היא שלושתם (לפחות!) ביחד, והכל כתוצאה מווירוס אחד, שגבה את חייהם של מיליונים ושינה את חייהם של מיליארדים.


בתוך המהפכה העולמית הסוערת והמסעירה הזו, גם הפינה הקטנה שלנו, ענף הנדל"ן הישראלי, ידעה תהפוכות. התחלנו את השנה עם יפעת שאשא ביטון כשרת השיכון והבינוי, במאי הושבעה ממשלה חדשה והתפקיד עבר ליעקב ליצמן, בספטמבר ליצמן התפטר ובנובמבר הוא חזר לכהן כשר. הגירעון גדל, האבטלה נסקה, ואי ודאות אפפה- ועדיין אופפת - את המשק.


בתוך כל המהומה הזו נותר דבר אחד יציב: קשה אולי להאמין, אבל כל הבלגן העולמי והמגפה המשתוללת לא פגעו - ואפילו חיזקו - את התיאבון של הישראלים לנדל״ן.


נכון, באמצע מרץ, כשהחיסונים עוד היו חלום רחוק והעולם כולו היה בהלם, גם שוק הנדל״ן הישראלי קפא. הישראלים הצטמצמו לקפסולות והסתגרו בבתים, אבל מה הם גילו שם? לא רק שכולם הבינו עד כמה חשובים וקריטיים לאיכות החיים הם תנאי המגורים, במקרים רבים יותר משניתן היה לשער הם הבינו שהם חייבים לשפר אותם מיידית. ראינו את זה במספרים: אתר מדלן שבר ועדיין שובר מדי יום שיאי צפיות, חיפושים ולידים.


בלבו של שוק הנדל"ן הישראלי עומד כיום ענף שחשיבותו הולכת וגדלה מדי שנה - התחדשות עירונית. במרכזי הערים הוותיקות אין כמעט בנייה חדשה, והדרך שלהן להתחדש ולמשוך אוכלוסיות צעירות וחזקות עוברת לרוב במיזמי תמ"א 38 ( שגם מחזקים את הבניינים הקיימים נגד רעידות אדמה) או פינוי בינוי.


גם בשיא המשבר, בשנה שבה לעתים היה קשה לראות מעבר לקצה הסגר הבא, הוגשו בישראל לא פחות מ-614 בקשות להיתרי בנייה מתוקף תמ"א 38( 330 הריסה ובנייה ו-283 חיזוק ותוספת)  והופקדו 24 תוכניות פינוי בינוי. יזמים ביקשו לבנות כמעט 26 אלף (!) דירות חדשות באיזורי ביקוש בכל רחבי הארץ, שלא לדבר על שינוי משמעותי לטובה בחייהן של אלפי משפחות שכיום מתגוררות בדירות קטנות וישנות, ובמקרה של פינוי בינוי גם בהקמת מבנים וגינות לטובת הציבור כולו. מבחינת אישורים, לעומת זאת, התמונה קצת שונה: אם ב-2019 אושרו בישראל 682 פרויקטים של תמ"א 38 ובהם כמעט 15 אלף דירות, ב-2020 ירד המספר הזה ל-554 פרויקטים ולכ-12 אלף דירות. ניתן היה להאשים במצב את סיומה ההולך ומתקרב של תמ"א 38 ,אלמלא גם אצל מחליפתה המיועדת, פינוי בינוי, המצב היה דומה: אמנם 37 תוכניות פינוי בינוי קיבלו ב-2020 תוקף, לעומת 38 ב-2019 ,אבל אלו כוללות "רק" כ-23 אלף דירות, לעומת 5.28 אלף דירות ב-2019.


כולנו כבר יודעים מה פירושו של ביקוש מוגבר שפוגש בהיצע שהולך וקטן. לא פלא, אם כך, שהתחדשות עירונית היא שחקן כה משמעותי בשוק: זהו ענף שמספק פתרונות שגם התושבים וגם המרחב העירוני כולו משתוקקים אליהם. אלא ששוק יזמות ההתחדשות העירונית בישראל הוא שוק לא מסודר, ויש בו מנעד רחב של יזמים וחברות. כשאדם הולך להפקיד את הנכס היקר ביותר שברשותו - הדירה שרכש במיטב כספו ועמלו - בידי גורמים חיצוניים, הוא לא רוצה להיתקל באי ודאות. הוא רוצה לדעת שאנשי המקצוע שבחר יעמדו בהבטחות ובהתחייבויות ושבסופו של תהליך, שהוא תמיד קשה ומטריד (כמו כל תהליך בנייה) - הוא ימצא את עצמו במצב טוב יותר. לצערנו, זו לא תמיד המציאות.


זוהי השנה החמישית שבה מתפרסם "מדד ההתחדשות העירונית" מבית מדלן ומרכז הנדל"ן, מדד שקוף ואובייקטיבי שמסייע לדיירים בכל הארץ לבחור נכון כשזה מגיע לאנשי המקצוע שילוו אותם בהתחדשות הבניין שלהם. המערכת הייחודית שלנו מתבססת על נתוני האמת של כל חברה וגוף, אסמכתאות רשמיות, בדיקות שטח והערכות של אנשי מקצוע. מדלן שמה לה למטרה להפוך את שוק הנדל"ן הישראלי והעולמי לשקוף והוגן יותר, ומדד ההתחדשות העירונית, שהוא פרי עבודה של מאות ואלפי שעות אדם ומחשב, מהווה נדבך חשוב במשימה המאתגרת שלקחנו על עצמנו - גם, ואולי ביתר שאת, בשנים סוערות כמו 2020.

לעוד שנים של שיתוף פעולה ושקיפות בשוק,

כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ואתר מדלן 2022בניית אתרים בניית אתרים