לוגו מדד

משה קורן סמנכ"ל פיתוח עסקי והתחדשות עירונית, אזורים

אזורים

העתיד של ההתחדשות העירונית נמצא בשילוב בין פעילות חברתית לפעילות עסקית, לצד כניסה לפריפריה. תוכנית ההתחדשות העירונית גובשה במקור על ידי המדינה בתור אמצעי לשיפור הביטחון, הבטיחות ואיכות החיים של כלל הישראלים. בפועל, רק פרויקטים באזורי ביקוש היו כלכליים ורשמו הצלחה גדולה, שממנה נהנו בעיקר העשירונים העליונים. פרויקטים פוטנציאליים בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית של ישראל, לעומת זאת, לא הראו היתכנות כלכלית ונותרו מוזנחים ולא בטוחים. 


לכן, עבור חברת אזורים, העתיד של ההתחדשות העירונית נמצא בשילוב בין פעילות חברתית ופעילות עסקית, על מנת לשרת את המטרה המקורית של ההתחדשות העירונית בישראל. חברות הנדל"ן, הממשלה, הרשויות המקומיות וגם הארגונים החברתיים צריכים לאחד כוחות לשם כך.


בעידוד המדינה, בשיתוף העירייה ובעזרת חברה פילנתרופית - כך מקודם פרויקט ההתחדשות בלוד

בפעילות האחרונה של אזורים בלוד, הנמצאת בפריפריה החברתית של ישראל, נקטה החברה בשני צעדים משמעותיים על מנת לקדם את הפרויקט ולהפוך אותו לכלכלי.

ראשית, אזורים השתתפה ב'קול קורא' של הרשות להתחדשות עירונית שהיה חלק
מהניסיון של המדינה לתמרץ את חברות הנדל"ן להיכנס לשכונות מאתגרות. במסגרת ההצעה, המדינה משתתפת בחלק מעלות הפרויקט, מה שהופך אותו לכלכלי יותר. 


שנית, אזורים גייסה לטובת המהלך חברה פילנתרופית אשר עושה פעילויות חברתיות במתחם המיועד כבר היום, עוד לפני שהפרויקט החל להיבנות. מטרת הפעילות היא להפוך את השכונה ליעד נחשק קצת יותר מבחינת מקום מגורים, והיא כוללת עזרה לילדים, פעילות למבוגרים וסיוע לקהילה. איחוד הכוחות מאפשר להקצות סכומים ניכרים לטובת אותן פעילויות חברתיות, מתוך כוונה ליצור תמריץ לאוכלוסייה חזקה יותר להצטרף למתחם בעת השלמת הפרויקט. עבור אזורים, השאיפה היא שהפעילות תוביל להשבחת ערך הדירות הקיימות בעקבות השיפור באיכות החיים בשכונה כבר עכשיו.


לצד התמריץ מהמדינה והפעילות החברתית בשטח, אשר תמשיך גם לאחר השלמת הפרויקט, עיריית לוד נרתמה באופן מוחלט וחד־משמעי לטובת המהלך עם הקמת שטחים ירוקים, תשתיות חברתיות ומוסדות חינוך. התוצאה הסופית היא פרויקט מורכב באזור בעייתי, אשר הצליח לעבוד מבחינה כלכלית.


קונספט חדשני עם היבט חברתי - אזורים מיישמת את שיטת 'פינוי־זיכוי' 

עוד כלי עם מרכיב חברתי שאזורים מיישמת בשנים האחרונות הוא מודל 'פינוי־זיכוי', אשר שם יותר כוח ואפשרויות בידי בעלי הדירות

בפרויקטים של התחדשות עירונית. כל דייר בפרויקט התחדשות עירונית של אזורים מקבל שובר כספי על פי שווי הדירה העתידי, שאותו הוא יכול לנצל בכל אחד מהפרויקטים של אזורים ברחבי הארץ. באופן שכזה, בעלי הדירות יכולים לבחור אם לרכוש דירה קטנה יותר ולקבל את היתרה במזומן, או לעבור לדירה מוכנה כדי להימנע מההמתנה להשלמת הפרויקט, למשל. המטרה היא לאפשר לכל דייר לקבל את התמורה אשר משרתת אותו בצורה הטובה ביותר, מתוך הבנה כי אוכלוסיית בעלי הדירות אינה הומוגנית ולכל אחד צרכים משלו. מימוש המודל היווה אתגר פיננסי ותפעולי עבור החברה, אך המטרה הסופית של שיפור רווחת הדיירים עמדה מעל לכול. 


אם כן, אין ספק כי העתיד של ההתחדשות העירונית צריך לשלב פעילויות חברתיות ומחשבה על רווחת כלל הדיירים - זהו כורח המציאות על מנת להמשיך בהצלחה ובצמיחה של התחום. בעזרת יוזמות של החברות העסקיות, הקמת תשתיות על ידי הרשות המקומית ועידוד מצד המדינה, ניתן לממש את המטרה המקורית והעיקרית של תוכניות ההתחדשות העירונית - שיפור איכות החיים של ישראלים מכל קצוות המפה ומכל האוכלוסיות.


* הכותב משה קורן, סמנכ"ל פיתוח עסקי והתחדשות עירונית, אזורים

כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ואתר מדלן 2022בניית אתרים בניית אתרים