לוגו מדד

סמי מצלאוי

יו"ר ובעלים של חברת מצלאוי

השנים הקרובות עומדות להיות משמעותיות מתמיד עבור ענף ההתחדשות העירונית. על פי
החלטה שהתקבלה לאחרונה ע"י מנהל התכנון, תוכנית תמ"א 38 לא צפויה להמשיך אחרי 2022 , ותחתיה אמורה להתגבש תכנית חדשה. ע"פי השאיפה של גורמי התכנון, התוכנית החדשה תתמקד בראייה תכנונית של מתחמים ושכונות, ותאפשר חיזוק של בניינים בפריפריה ע"פי הצורך. 

אך למרבה הצער, תמ"א 38 מאז ומעולם הייתה רק פלסטר, עיטוף של בניינים ישנים בשמלה חדשה, שלא משפיעה על איכות החיים בשכונה ובעיר כולה. הבניין הישן נשאר ישן, ונעטף בחזות חדשה. 

על מנת לפתח את הערים בישראל חובה לבצע תוכנית אב לכל עיר, ולקבוע את התכנון לעשור הבא מראש. במקום בניינים בודדים במסגרת תמ"א 38/2 ההסתכלות תהיה על מתחמים שלמים על מנת לשפר את איכות החיים של אלפי תושבים; שיפוץ וחיזוק מבנים ישנים )תמ"א 38/1 ( הכרחיים רק במקומות מאולצים, כשלא ניתן לבנות בצורה אחרת.
הפתרון היחידי להתחדשות עירונית אמיתית
פינוי־בינוי הוא העתיד של הערים בישראל. רק פרויקטים גדולים יכולים להביא לשינוים משמעותיים בשדרוג חיי התושבים. 

בימים אלו, לאחר שהדיירים פונו מבתיהם, הגיע שלב הריסת המבנה האחרון בפרויקט של חברת מצלאוי ברחוב הרוגי מלכות בבל בקריית
אונו. במקום הבניינים הישנים ייבנו הבניינים האחרונים של פרויקט ONO PRIME , ההמשך של "אונו הירוקה", פרויקט פינוי־בינוי הראשון בישראל, שיצא לדרך בשנת 2001 .
עם תום הבנייה, הפרויקט יכלול את הדירה ה־ 1,000 בפרויקטים מסוג פינוי־בינוי. אין ספק כי מדובר בתהליך רב שנתי , אך באמצעות מחשבה על האזור כולו, יצירת תשתית ראויה ושירותים מותאמים למספר התושבים, הצליחה מצלאוי, עם הרשויות המקומיות, להוביל לשינוי משמעותי באיכות חיי התושבים, והעיר כולה.
היתרון של בניית מתחמים שלמים - תמהיל דירות מגוון ויצירת תשתיות ושכונות
כאשר מיישמים את תמ"א 38 ומשפצים בניין יחיד, הדירות המשופצות והחדשות הן לרוב אחידות בגודל ובמחיר. בפרויקטים אלו מתווספים דיירים לשכונה מבלי לשפר את תנאי המחיה הסביבתיים באמצעות שירותים קהילתיים ושטחים ירוקים. 

לעומת זאת, בפרויקט פינוי־בינוי הכולל מאות דירות ניתן לבנות תמהיל דירות מגוון של דירות בנות 3,4,5 חדרים במחירים שונים ובהתאם למקום הדירה ולגודלה. כך, השכונה זוכה לתמהיל בריא ולקהילה מגוונת. ניתן גם לבנות חניון תת־ קרקעי כדי למנוע עומס על החניות ברחוב ובניית שטחים ירוקים חדשים, מוסדות חינוך ותרבות, המשדרגים את איכות החיים עבור כלל הסביבה.
ב 2001- , הצלחתי ליזום ולבנות פרויקט פינוי־בינוי ראשון בישראל, ולהגשים את חלומן של משפחות רבות בקריית אונו. היום אני גאה ומאושר לבנות את היחידה ה 1,000- בעיר בפרויקטים אלו, ולהיות חלק מהשינוי והתנופה של העיר כולה. 

בתור חלוץ תחום ההתחדשות העירונית בישראל, אני סבור שהפתרון היחיד לענף הנדל"ן הוא לא תוכנית ממשלתית כמו מחיר למשתכן/מע"מ אפס, אלא רפורמה רחבה בתחום ההתחדשות העירונית. זהו עתיד שוק הדיור והדור הצעיר ישראל, ואין כרגע פתרון אחר שיכול לגרום לשינוי. עבורי, כל פעולה שתקדם הליכי פינוי־ בינוי היא חיובית. נכון להיום, לא ננקטים מספיק צעדים כדי לזרז את הליכי התכנון בפרויקטים כאלו, לכן על רקע העתיד הלוט בערפל של תמ"א 38 ואי־הוודאות בכל הנוגע להתחדשות עירונית, על כל הגורמים הרלוונטיים לאחד כוחות ולקדם פרויקטים של פינוי-בינוי בערים, כדי להצעיד את שוק הדיור אל העתיד ולאפשר למשפחות ישראליות  להגשים את חלום הדירה. 

מצלאוי הוקמה ב־ 1977 , והיא מתמקדת באזורי הביקוש במרכז הארץ עבור פלח שוק בינוני–גבוה. מאז הקמתה, הטביעה חותם עמוק על ענף הבנייה והנדל"ן בישראל. החברה מתמחה בתחום פינוי־בינוי, והיא הראשונה בישראל אשר השלימה פרויקטים מהותיים בתחום. מצלאוי מעסיקה בין שורותיה את מיטב האדריכלים, המהנדסים והצוותים המקצועיים בכל ענפי הבנייה

כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ואתר מדלן 2022בניית אתרים בניית אתרים