מיכאל אסף ודן קצ'נובסקי - בעלים מרכז הנדל"ן

מרכז הנדל"ן

כשסיימנו את שנת 2020 הבלבול היה גדול, והתקווה לשנה חדשה טובה יותר הורגשה בכל מקום. אחרי שנת הקורונה חסרת התקדים, קיוונו למשהו רגוע יותר, פשוט יותר ובעיקר חיובי יותר. כשמסתכלים לאחור על שנת 2021 ,אפשר להגיד משהו אחד בוודאות: למרות כל האתגרים החדשים שהציבה, זו הייתה שנה שהוכיחה חד־משמעית – השינוי כבר כאן. ואנחנו כאן כדי להמשיך אותו.

 מכל בחינה שלא נסתכל עליה, תחום ההתחדשות העירונית – כמו ענף הנדל"ן כולו – צובר תאוצה. הממשלה החדשה והתקציב שאישרה; הרפורמה שהוכנסה לחוק ההסדרים, ובה כמה מהשינויים שאנשי הסקטור חיכו להם בקוצר רוח; החלופה לתמ"א 38 ,שאמורה להכניס עוד ודאות לתחום; והסכמי המסגרת, הראשונים מסוגם, בין המדינה לבין 12 רשויות, שמכניסים עוד כסף ומהווים רוח גבית חשובה למאמצי ההתחדשות העירונית בערים – כל אלו מודיעים באופן חד־משמעי שמשהו קורה בשטח. הגיע הזמן.

וזה לא שהבעיות נעלמו: עדיין ישנה בעיה חמורה בכל הקשור ללוחות הזמנים בתחום, שממשיכים להתארך ונחשבים בלתי נסבלים מבחינת רבים; כוח האדם ברשויות המקומיות ובוועדות התכנון השונות סובל ממחסור חמור, ומתגמול נמוך מאוד; כמות ההיתרים לפרויקטי התחדשות עירונית מאכזבת, ונראה שישנם יותר דיבורים על קידום ודחיפת הסקטור, מאשר תוצאות בפועל. בכל אלו נדרש מהפך מיידי. ובכל זאת, נדמה שאנחנו נמצאים בעידן אחר: עידן שבו עברנו מהשאלה 'האם ההתחדשות העירונית היא הפתרון למשבר הדיור?' לקביעה: 'ההתחדשות העירונית היא הפתרון הטוב והאיכותי ביותר'. אין בכך ספק.

כעת צריך להמשיך בכיוון שבו התחלנו את השנה החדשה, להסיר את כל החסמים שעוד נותרו, ולתת לסקטור הזה סוף־סוף לפרוח ולממש את הפוטנציאל האדיר שלו. אחד הכלים לגישור על הפער הגדול בין הדיבורים למעשים הוא חיזוק השלטון המקומי, כאסטרטגיה. מספיק להציץ לערים שהחליטו לאמץ את ההתחדשות העירונית לחיקן, ערים כמו ירושלים, ולהבין עד כמה שינוי תפיסתי כזה גורם לשינוי עצום, מדהים, בשטח: היזמים מגיעים בהמוניהם, התהליכים מתקצרים בצורה דרמטית, וכולם מרוויחים מכך.

בשנה זו, ובשנים הבאות, אנחנו צפויים לראות שינויים משמעותיים נוספים בתחום, בדגש על פעילות חברות הנדל"ן והיזמים: אנחנו צפויים לראות עוד ועוד מיזוגים בין חברות, ושיתופי פעולה בין כמה גופים במתחמי התחדשות גדולים, מהלך שיביא לטרנספורמציה של ממש מבחינת מפת השחקנים הפועלים בסקטור המרתק הזה. נראה עוד ועוד חברות גדולות, ומנגד פחות ופחות חברות קטנות שפועלות במקומות נקודתיים; מספר החברות יפחת, וה'שידוך' בין יזמים קטנים לגדולים, בכל עיר ועיר, יהפוך שכיח. בדרך זו התחום יהיה בריא יותר ומסודר יותר.

כחלק מהשינויים הללו, גם מדד ההתחדשות העירונית הופך להיות חזק יותר ויותר, משמעותי יותר ויותר עבור כלל הגורמים המקצועיים בענף. המדד השישי של מרכז הנדל"ן ומדלן הוא המכשיר האובייקטיבי והמדויק ביותר כיום לבחינת השחקנים הפועלים בתחום ההתחדשות העירוניתוהרלוונטיות שלו רק הולכת ומתגברת ככל שהענף עצמו הולך ומתעצם.  מדד ההתחדשות העירונית הוא רק אחד מהכלים שאנחנו מציעים ומגבשים עבורכם, למען ענף הנדל"ן ולמען הפועלים בו מדי יום ביומו.

אתר מרכז הנדל"ן, האפליקציה שלנו, הקורסים, הכנסים והאירועים, הם הדרך שלנו לדאוג שהענף יחדש ויעניין תמיד, ויגיע לגבהים חדשים. זו ההזדמנות שלנו להגיד גם לכם, השותפים לדרך – קולגות, אנשי המקצוע וצרכני התוכן – תודה רבה על שאתם הולכים לצידנו בדרך הזו. בזכותכם הענף כולו ממשיך להתפתח, לצמוח ולצעוד קדימה, ובזכות העשייה המשותפת הפך תחום ההתחדשות העירונית לא רק לאחד מהנושאים המדוברים ביותר בענף הנדל"ן, אלא לנושא חשוב בסדר היום הציבורי הישראלי. אנו נמשיך לפעול בכל דרך כדי שכך יהיה גם בעתיד .

 בברכה,

מיכאל אסף,                                                  
בעלים מרכז הנדל"ן
מנכ"ל ארה"ב 

 דן קצ'נובסקי,
בעלים מרכז הנדל"ן
מנכ"ל ישראל                                

כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ואתר מדלן 2022בניית אתרים בניית אתרים