"התשלום מרחוק על דירה זכה לדחיפה משמעותית בקורונה"

ממונה חוק המכר, עמית גריידי, אמר בהרצאת הזום המיוחדת למרכז הנדל"ן כי הוא פועל שהתהליך יהיה דיגיטלי כולו: "אנשים לוקחים יום חופש מהעבודה כדי לחתום על נייר.

שיתוף הכתבה
רכישת דירה חדשה בערוצים דיגיטליים. גריידי: "מדובר בהישג גדול מבחינתי" (שאטרסטוק)רכישת דירה חדשה בערוצים דיגיטליים. גריידי: "מדובר בהישג גדול מבחינתי" (שאטרסטוק)

"היעדר האפשרות לתשלומים דיגיטליים באמצעות פנקס השוברים בעת רכישת דירה הפריע לי תקופה ארוכה, ובשל משבר הקורונה הנושא הזה קיבל דחיפה משמעותית. המציאות הזו שאדם חייב לבוא בעצמו לסניף הבנק, ולפעמים אף יותר מאדם אחד – לדוגמה כאשר הדירה נקנית על ידי בני זוג – זה דבר מטורף. לחשוב שאותם אנשים צריכים לקחת יום חופש מהעבודה רק כדי לחתום על נייר. אני חושב שאנחנו כבר לא אמורים להיות שם". 

כך אמר היום ממונה חוק המכר, עמית גריידי, בהרצאת הזום המיוחדת למרכז הנדל"ן, שעסקה בעדכוני חקיקה ותקנות חוק המכר בתקופה שאחרי הקורונה. גריידי עסק בתחילת ההרצאה בנושאים בוערים לא פחות, כמו עיכוב במסירת דירה בשל הקורונה ופתיחת האפשרות למתן בטוחות חוק מכר לעוד גורמים בשוק. לאחר מכן המשיך לנושא התשלומים הדיגיטליים, ושם היה לו הרבה מאוד מה להגיד על המצב הקיים.

ממועד פרסום המסמך הראשוני, ב-24.3, ועד היום, נרכשו דירות בסכום של יותר מחצי מיליארד שקל, כ-600 מיליון שקל, רק באמצעות הון עצמי. השוק משתמש בזה, והמטרה הסופית היא שהכול יהיה דיגיטלי"

"כתבתי במהלך המשבר נייר עמדה בנושא, שקבע כי ניתן לשלם על דירה מרחוק. נכון להיום התוקף של הקביעה הזו הוא עד 1.7, ובכוונתי להאריך זאת. התשלום עצמו אינו דיגיטלי: מחתימים את הפנקס פיזית, יוצרים קשר עם הבנק, שולחים צילום של הפנקס בדרך שמניחה את דעתו, שולחים גם תשלום של תעודת זהות - אבל לא צריך ללכת פיזית לבנק. זה הישג גדול מבחינתי.

עמית גריידיעמית גריידי

חשוב להבין עד כמה הביקוש לכך גבוה: אנחנו יכולים לנתח רק את התשלומים על דירות מהן עצמי – וממועד פרסום המסמך הראשוני, ב-24.3, ועד היום, נרכשו דירות בסכום של יותר מחצי מיליארד שקל, כ-600 מיליון שקל, רק בדרך זו. באמצעות משכנתה שילמו כנראה בדרך זו עוד הרבה יותר. נראה שהשוק משתמש בזה, והמטרה הסופית היא שהכול יהיה דיגיטלי".

האם קבלנים לא יוכלו למכור דירות לפני תב"ע מאושרת?

גריידי פירט במהלך הרצאתו גם על עדכוני חקיקה ותקנות חדשות שהוא מקווה לקדם בתקופה הקרובה, וגם שם היו כמה וכמה בשורות מעניינות. "ממשלת המעבר שהייתה כאן במשך כשנה לא אפשרה לנו לבצע מהלכים שרצינו לעשות", ציין ממונה חוק המכר, "אבל עכשיו הבשילה השעה ואני מתכוון להציג לשר הבינוי והשיכון החדש, יעקב ליצמן, את תוכנית העבודה שכוללת כמה תיקונים ועדכונים – כמה מהם כבר הוגשו להערות ציבור.

אני מעוניין לקדם תיקון חקיקה שיקבע כי אי-אפשר למכור דירה לפני תב"ע , ולא רק זה – הוא גם יתייחס למכירה לפני קבלת היתר בנייה"

בין היתר נרצה לטפל בחקיקה הזו בתופעה של מכירת דירות הרבה לפני שקיימת תב"ע . זה קורה הרבה מאוד בפרויקטים לפינוי-בינוי. אני מעוניין לקדם תיקון חקיקה שיקבע כי אי-אפשר למכור דירה לפני תב"ע, ולא רק זה – הוא גם יתייחס למכירה לפני קבלת היתר בנייה. 

אם ההיתר לא התקבל והתאריך חלף - הרוכש יוכל לבטל את הסכם המכר. המטרה היא לא לסנדל את הרוכשים לקנייה כזו, שכן הם לא צד בתהליך קבלת ההיתר"

ישנם היום לא מעט חוזי מכירה כאלו, שבהם מסוכם על רכישה בלי שישנו היתר בידו של היזם. אבל מה קורה במצבים כאלו, כאשר היזם לא מצליח בסופו של דבר להוציא היתר? האם הקונה בעצם משועבד להיתר הזה בכך שחתם על החוזה המדובר? התיקון בא לקבוע כי אם אין היתר בנייה, או אם לא נקבע בהסכם מתי צריך להתקבל ההיתר - הקונה יוכל לבטל אותו בכל רגע נתון. ניתן יהיה גם לקבוע תאריך יעד לקבלת ההיתר, ואם ההיתר לא התקבל והתאריך חלף - הרוכש יוכל לבטל את הסכם המכר. המטרה היא לא לסנדל את הרוכשים לקנייה כזו, שכן הם לא צד בתהליך קבלת ההיתר".

עוד סיפר גריידי שבכוונתו להביא לאישור ניסוח ברור ומדויק לגבי תאריך מסירת הדירה – מתי בדיוק הוא מתרחש, וכיצד. בין היתר יכלול הניסוח הזה פירוט של מצבים מיוחדים, למשל כאשר הרוכש נמצא בחו"ל, וכיצד ניתן למסור לו את הדירה למרות שאינו בארץ. עוד הוא מקדם נוסח קבוע ומחייב באשר לדיווח היזם אל הרוכש, כי אין בפרויקט ליווי בנקאי – זאת כדי שהרוכש ידע שהוא מקבל כבטוחה הערת אזהרה .


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עמית גריידיממונה חוק המכרמשרד הבינוי והשיכוןתב"עהיתר בנייהיעקב ליצמןרכישת דירה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...